Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorKuvaja, Tinja
dc.date.accessioned2016-06-06T10:04:57Z
dc.date.available2016-06-06T10:04:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50120
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan draamakasvatusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille luokanopettajien draaman käyttöä, draaman oppimisen mahdollisuuksia sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ja asettavat haasteita draaman opetuskäytölle. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella myös draaman asemaa alakoulun opetuksessa ja peilata tuloksia perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöihin. Tutkimusaineisto (n = 22) kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Analyysia jatkettiin kvantifioimalla aineisto ja esittämällä tuloksia yksinkertaisen tilastollisen kuvailun menetelmillä. Tulokset osoittivat, että luokanopettajat käyttävät draamaa opetuksessa monin eri tavoin ja oppiminen voi kohdistua oppiainesisältöjen lisäksi esiintymiseen ja itseilmaisuun, sosiaalisiin taitoihin, empatiaan sekä draaman taitoihin. Draaman käyttöön koettiin vaikuttavan vahvimmin opettajan kiinnostus, opettajan valmiudet, taidot ja tottumukset sekä pedagoginen vapaus. Haasteiksi puolestaan miellettiin oppilaiden moninaisuuteen, koulun ja luokan ympäristöön sekä resursseihin liittyvät tekijät. Draaman opetuskäytön kehittämistä ajatellen esille nousivat täydennyskoulutuksen ja valmiiden materiaalien tarve. Tutkimus osoitti, että draama voidaan käsittää monella eri tavalla ja tutkimukseen osallistuneet draamasta valmiiksi kiinnostuneet opettajat hyödyntävät draamaa osana opetustaan ja uskovat draaman mahdollisuuksiin. Draama todennäköisesti jatkaa vielä paikkansa hakemista alakoulun opetuksessa ja tulee kiinnostuneiden opettajien myötä säilymään opetuksessa muiden menetelmien ohessa.fi
dc.format.extent46
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherdraamakasvatus
dc.subject.otherdraaman opetuskäyttö
dc.subject.otheralakoulu
dc.subject.otherluokanopettaja
dc.titleDraamakasvatus alakoulussa : luokanopettajien kokemuksia draaman opetuskäytöstä
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606062890
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.date.updated2016-06-06T10:04:57Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright