dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Kuvaja, Tinja | |
dc.date.accessioned | 2016-06-06T10:04:57Z | |
dc.date.available | 2016-06-06T10:04:57Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50120 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan draamakasvatusta alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille luokanopettajien draaman käyttöä, draaman oppimisen mahdollisuuksia sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ja asettavat haasteita draaman opetuskäytölle. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella myös draaman asemaa alakoulun opetuksessa ja peilata tuloksia perusopetuksen opetussuunnitelman sisältöihin.
Tutkimusaineisto (n = 22) kerättiin kyselylomakkeella ja analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Analyysia jatkettiin kvantifioimalla aineisto ja esittämällä tuloksia yksinkertaisen tilastollisen kuvailun menetelmillä.
Tulokset osoittivat, että luokanopettajat käyttävät draamaa opetuksessa monin eri tavoin ja oppiminen voi kohdistua oppiainesisältöjen lisäksi esiintymiseen ja itseilmaisuun, sosiaalisiin taitoihin, empatiaan sekä draaman taitoihin. Draaman käyttöön koettiin vaikuttavan vahvimmin opettajan kiinnostus, opettajan valmiudet, taidot ja tottumukset sekä pedagoginen vapaus. Haasteiksi puolestaan miellettiin oppilaiden moninaisuuteen, koulun ja luokan ympäristöön sekä resursseihin liittyvät tekijät. Draaman opetuskäytön kehittämistä ajatellen esille nousivat täydennyskoulutuksen ja valmiiden materiaalien tarve.
Tutkimus osoitti, että draama voidaan käsittää monella eri tavalla ja tutkimukseen osallistuneet draamasta valmiiksi kiinnostuneet opettajat hyödyntävät draamaa osana opetustaan ja uskovat draaman mahdollisuuksiin. Draama todennäköisesti jatkaa vielä paikkansa hakemista alakoulun opetuksessa ja tulee kiinnostuneiden opettajien myötä säilymään opetuksessa muiden menetelmien ohessa. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | draamakasvatus | |
dc.subject.other | draaman opetuskäyttö | |
dc.subject.other | alakoulu | |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.title | Draamakasvatus alakoulussa : luokanopettajien kokemuksia draaman opetuskäytöstä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606062890 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.date.updated | 2016-06-06T10:04:57Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |