Luokanopettajien valmiudet draaman hyödyntämiseen
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimus suoritettiin Kokkolassa ja tutkimusjoukon muodostivat kaksi rehtoria ja kolme luokanopettajaa.
Tämän tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä draaman käytön merkityksestä ja mahdollisuuksista perusopetuksessa sekä sitä, mitä draaman käyttö vaatii opettajilta. Tutkimuksen teoriaosassa on perehdytty draaman käsitteen avaamiseen sekä sen näyttäytymiseen opetuksessa, muissa tutkimuksissa sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014.
Tutkimukseni kuuluu laadullisen tutkimuksen piiriin, ja siinä on käytetty fenomenografista menetelmää. Aineistoanalyysi alkoi tutustumalla aineistoon, minkä jälkeen tutkimukselle oleelliset merkitykset nostettiin esiin. Tämän jälkeen aineisto kategorisoitiin ominaisuuksien mukaan ja pyrittiin löytämään kategorioita yhdistäviä tekijöitä.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme pääkategoriaa. Syntyneet kategoriat olivat oppimisprosessin osa, autenttisuus sekä kokonaisuuden hahmottaminen.
Draaman mahdollisuuksien ja hyötyjen käsittäminen näyttäytyi luokanopettajien ja rehtoreiden haastatteluissa draaman ymmärtämisenä autenttisuuden mahdollistajana. Draaman menetelmien koettiin olevan osa oppimisprosessia muotoutuen kulloisenkin oppimistavoitteen suuntaiseksi. Yhtenäisenä tekijänä syntyneiden kategorioiden välille muodostui draaman käsittäminen kokonaisuuden hahmottajana. Yhdistäviksi tekijöiksi kokonaisuuden hahmottamisen näkökulmasta nousi se, että draaman hyödyntäminen oli riippuvainen luokanopettajan tiedoista ja taidoista. Tutkimukseni perusteella luokanopettajat kokevat tarvitsevansa lisää tietoa ja taitoa draaman käytön mahdollisuuksista opetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti draaman merkityksiä suomalaisessa peruskoulussa : fenomenografinen tutkimus luokanopettajien käsityksistä draamasta
Borgstén, Tiina Maria (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien käsityksiä draamasta. Aiheen valinta on ajankohtainen, koska draama on herättänyt keskustelua uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 ympärillä. Draaman ... -
Äidinkieltä draaman kautta – draamakasvatus yläkoulun Särmä 8 -oppikirjan tehtävissä
Strum, Saara (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, millaisia draamakasvatukseen perustuvia tehtäviä yläkoulun vuoden 2020 Särmä 8 -oppikirjassa on. 33 tehtävästä koostuva tutkimusaineisto on rajattu draamakasvatuksen perusteiden ... -
Draaman maailmat oppimisalueina : draamakasvatuksen vakava leikillisyys
Heikkinen, Hannu (Jyväskylän yliopisto, 2002) -
"Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä
Kettunen, Sami (2017)Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.