Asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä lähijohtajalta saadun palautteen merkityksestä
Tämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millainen merkitys
lähijohtajalta saatavalla palautteella oli asiantuntijatyötä tekevälle sekä ymmärtää
asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä työelämän palautteesta.
Aineisto kerättiin seitsemässä avoimessa haastattelussa. Haastateltavat työskentelivät
asiantuntijoina eri aloilla. Kerätty aineisto teemoiteltiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Teemoittelu tehtiin teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti.
Tulosten mukaan asiantuntijatyötä tekevä kokee saavansa palautetta työstään
lähijohtajaltaan, verkostoiltaan ja arvioimalla itseään. Saadulla palautteella on asiantuntijatyötä
tekevien mielestä suuri merkitys, sillä se ohjaa työntekoa ja kehittää työskentelyä. Palautteen
avulla rakennetaan työlle yhteisiä merkityksiä ja tavoitteita. Tutkielman tulosten mukaan
palautteensaantitilanteissa korostuu muun muassa sekä lähijohtajan että asiantuntijatyötä
tekevän vuorovaikutustaidot.
Asiantuntijatyötä tekevät kokevat saavansa palautetta lähijohtajaltaan vähän ja toivovat
saavansa sitä enemmän. Kompensoidakseen lähijohtajalta saatua vähäiseksi koettua
palautetta asiantuntijatyötä tekevät arvioivat itseään kriittisesti ja johtavat itseään. Itsensä
johtamisessa korostuu ajatus siitä, että asiantuntijatyötä tekevä on oman työnsä paras
asiantuntija. Näin ollen asiantuntijatyötä tekevä voi itsenäisesti ohjata työskentelyään.
Tulosten mukaan palautteen antamiseen ja saamiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja pitäisi
parantaa. Vuorovaikutussuhteen laatu vaikuttaa palautteeseen ja se pitäisi huomioida
palautetta annettaessa ja vastaanotettaessa. Asiantuntijatyötä tekevät kaipaavat avointa
keskustelua työstä ja sen tavoitteista lähijohtajan kanssa aiempaa enemmän. Tällöin palaute
olisi eräänlaista ohjausta jälkikäteen annettavan palautteen sijaan.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisöissä, joissa pohditaan palautekäytäntöjä
tai joissa halutaan kehittää työskentelyä. Tulokset ovat hyödyllisiä niin lähijohtajille kuin
asiantuntijatyötä tekevillekin sovellettavaksi työelämään.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29588]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
Koikkalainen, Niina; Tommila, Hanne (2018)Opettajalta saatu palaute on olennainen osa perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) painottamaa formatiivista arviointia. Palautteella nähdään olevan laaja ja kauaskantoinen merkitys oppilaiden oppimiseen sekä oppijaminäkuvan ... -
Sosiaalisen intranetin käyttö organisaation vuorovaikutusympäristönä : asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä ja kokemuksia
Kolehmainen, Inka; Korhonen, Anssi (2014)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen intranetin käyttöä organisaation vuorovaikutusympäristönä asiantuntijatyötä tekevien näkökulmasta. Tavoitetta lähestyttiin tutkimalla asiantuntijatyötä tekevien ... -
Asiantuntijatyötä tekevien naisten näkemyksiä uskottavuudesta
Kalliola, Reetta (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata asiantuntijatyötä tekevien naisten näkemyksiä uskottavuusvaikutelmasta. Tutkielmassa haettiin vastauksia siihen, mitä uskottavuus on asiantuntijoiden työssä, miten vaikutelma ... -
Asiantuntijatyötä tekevien kokemuksia esteettisen pääoman merkityksestä
Niilo-Rämä, Johanna (2024)Tutkimukseni tarkoituksena on tarkastella asiantuntijatyötä tekevien kokemuksia ulkonäön merkityksestä sekä ulkonäkötyön toteuttamisesta työelämässä. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Minkälaisena esteettisen pääoman merkitys ... -
Jaettu johtajuus asiantuntijatiimin palaverissa
Saaranen, Emma (2016)Tässä puheviestinnän maisterintutkielmassa syvennytään jaettuun johtajuuteen asiantuntijatiimissä. Ilmiötä lähestytään tapaustutkimuksen kautta tarkastelemalla asiantuntijatiimin palaveria. Tutkimuksen tavoitteena ...