Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Opettajalta saatu palaute on olennainen osa perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) painottamaa formatiivista arviointia. Palautteella nähdään olevan laaja ja kauaskantoinen merkitys oppilaiden oppimiseen sekä oppijaminäkuvan muodostumiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja siinä käytettiin fenomenografista lähestymistapaa oppilaiden käsitysten tutkimiseen. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä yksitoista viidennen luokan oppilasta, joilta saatu tutkimusaineisto analysoitiin nelivaiheista fenomenografista analyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni kolmenlaisia käsityksiä: palautteen koettiin edistävän oppijaminäkuvan kehitystä, palautteen koettiin vaikuttavan työskentelyyn ja tehtäviin sekä palautteen koettiin vaikuttavan ristiriitaisesti sekä oppijaminäkuvan kehittymiseen että tehtäviin. Opettajalta saatu palaute koettiin merkitykselliseksi ja se näyttäytyi oppilaille pääsääntöisesti myönteisenä sekä oppimiseen tai työskentelyyn positiivisesti vaikuttavana asiana.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tapaan käsitystä opettajalta saadun palautteen tärkeästä merkityksestä oppilaiden oppimiseen ja oppijaminäkuvan muodostumiseen. Koska jokainen oppilas käsittää ja kokee palautteen merkityksen hyvin yksilöllisesti, tulee opettajan antaa palautetta tarkoituksenmukaisesti ja harkitusti. Parhaimmillaan palaute tukee oppilaiden kasvua itsenäisiksi ja omiin kykyihin positiivisesti suhtautuviksi kansalaisiksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä lähijohtajalta saadun palautteen merkityksestä
Manninen, Saara (2016)Tämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millainen merkitys lähijohtajalta saatavalla palautteella oli asiantuntijatyötä tekevälle sekä ymmärtää asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä työelämän ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ... -
”Meneeks tunteisiin?” : sähköisen palautteen herättämä tunne ja toiminta, oppilaan näkökulmasta
Lappalainen, Pauliina (2024)The purpose of the study was to investigate the emotions experienced by young people in the final year of comprehensive school during lessons, and particularly the kinds of feelings aroused in students by electronically ... -
Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
Kauppinen, Ida (2021)Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää oppilaiden kokemusta opettajalta saadun käyttäytymiseen kohdistuvan positiivisen palautteen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin oppilaiden kokemana. ...