dc.contributor.author | Manninen, Saara | |
dc.date.accessioned | 2016-06-04T04:34:43Z | |
dc.date.available | 2016-06-04T04:34:43Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542739 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50100 | |
dc.description.abstract | Tämän laadullisen maisterintutkielman tavoitteena oli ymmärtää, millainen merkitys
lähijohtajalta saatavalla palautteella oli asiantuntijatyötä tekevälle sekä ymmärtää
asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä työelämän palautteesta.
Aineisto kerättiin seitsemässä avoimessa haastattelussa. Haastateltavat työskentelivät
asiantuntijoina eri aloilla. Kerätty aineisto teemoiteltiin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.
Teemoittelu tehtiin teoriasidonnaisesti ja aineistolähtöisesti.
Tulosten mukaan asiantuntijatyötä tekevä kokee saavansa palautetta työstään
lähijohtajaltaan, verkostoiltaan ja arvioimalla itseään. Saadulla palautteella on asiantuntijatyötä
tekevien mielestä suuri merkitys, sillä se ohjaa työntekoa ja kehittää työskentelyä. Palautteen
avulla rakennetaan työlle yhteisiä merkityksiä ja tavoitteita. Tutkielman tulosten mukaan
palautteensaantitilanteissa korostuu muun muassa sekä lähijohtajan että asiantuntijatyötä
tekevän vuorovaikutustaidot.
Asiantuntijatyötä tekevät kokevat saavansa palautetta lähijohtajaltaan vähän ja toivovat
saavansa sitä enemmän. Kompensoidakseen lähijohtajalta saatua vähäiseksi koettua
palautetta asiantuntijatyötä tekevät arvioivat itseään kriittisesti ja johtavat itseään. Itsensä
johtamisessa korostuu ajatus siitä, että asiantuntijatyötä tekevä on oman työnsä paras
asiantuntija. Näin ollen asiantuntijatyötä tekevä voi itsenäisesti ohjata työskentelyään.
Tulosten mukaan palautteen antamiseen ja saamiseen liittyviä vuorovaikutustaitoja pitäisi
parantaa. Vuorovaikutussuhteen laatu vaikuttaa palautteeseen ja se pitäisi huomioida
palautetta annettaessa ja vastaanotettaessa. Asiantuntijatyötä tekevät kaipaavat avointa
keskustelua työstä ja sen tavoitteista lähijohtajan kanssa aiempaa enemmän. Tällöin palaute
olisi eräänlaista ohjausta jälkikäteen annettavan palautteen sijaan.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisöissä, joissa pohditaan palautekäytäntöjä
tai joissa halutaan kehittää työskentelyä. Tulokset ovat hyödyllisiä niin lähijohtajille kuin
asiantuntijatyötä tekevillekin sovellettavaksi työelämään. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (67 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Asiantuntijatyötä tekevien käsityksiä lähijohtajalta saadun palautteen merkityksestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606042873 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Puheviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Speech Communication | en |
dc.date.updated | 2016-06-04T04:34:44Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3132 | |
dc.subject.yso | asiantuntijat | |
dc.subject.yso | itsensä johtaminen | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | puheviestintä | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | lähijohtaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |