Kuulokynnysten yhteys auditoriseen puheprosessointiin 8-11 -vuotiailla dyslektikoilla ja kontrollilapsilla
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuulokynnysten yhteyttä auditorisen puheprosessoinnin aikana mitattujen ERP – vasteisiisn dyslektikoilla ja normaalisti lukevilla 8 – 11- vuotiaiden suomalaisten lapsilla. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kuulokynnys komponenttia selittävä muuttuja. Tutkimukseen osallistui 108 lasta, joista 58 oli dyslektikoita ja 50 kontrolliryhmän lapsia. Kaikki lapset olivat normaalikuuloisia. Ryhmien välistä eroa selvitettiin auditiivisesti esitettyjen vokaaliäänteiden avulla ERP: n kuudella komponentilla. Tutkimuksessa osoittautui, että auditorisen puheprosessoinnin ja kuulokynnysten välistä korrelaatioeroa ilmeni ryhmien välillä. Kontrolliryhmästä poiketen, dyslektikoilla korrelaatiot painottuivat tämän tutkimuksen kolmelle aikaisimmalle komponentille, korrelaatioita oli vähän ja ne ilmenivät kapeammin kuulokynnystaajuuksille. Dyslektikoilla korrelaatioita esiintyi eniten puheärsykkeen aikana ja kontrolliryhmässä ei – puheärsykkeen aikana.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Auditorisen prosessoinnin taitojen, puheen havaitsemisen taitojen ja fonologisen prosessoinnin taitojen väliset yhteydet 4-6- vuotiailla dysleksiariski- ja kontrollilapsilla
Huikari, Elli (2011)TIIVISTELMÄ Tekijä: Elli Huikari Ohjaaja: Jarmo Hämäläinen Psykologian pro gradu- tutkielma Kevät 2011 Jyväskylän yliopisto Tutkimuksessa tarkasteltiin auditorisen prosessoinnin, puheen havaitsemisen ja fonologisen ... -
Dysleksian familiaalisen riskiryhmän 9-vuotiaiden lasten puheäänten keston erottelun havaitsemista ja konsonanttimuutosta heijastavat auditoriset tapahtumasidonnaiset herätevasteet (AERP) ovat yhteydessä dysleksian kognitiivisiin prosesseihin
Villanen, Karri (2014)Dysleksian monitekijäisen häiriömallin mukaan dysleksian taustalla on useita puutteellisia kognitiivisia prosesseja. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten puheäänten keston erottelun ja konsonanttimuutoksen ... -
Koulusuoriutumisen sekä sopeutuvan ja ongelmakäyttäytymisen väliset yhteydet 8-vuotiailla lapsilla
Hänninen, Laura (2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.