Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Paavo H.T.
dc.contributor.authorLiukku, Paula
dc.date.accessioned2016-02-29T10:42:20Z
dc.date.available2016-02-29T10:42:20Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1523736
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48966
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin kuulokynnysten yhteyttä auditorisen puheprosessoinnin aikana mitattujen ERP – vasteisiisn dyslektikoilla ja normaalisti lukevilla 8 – 11- vuotiaiden suomalaisten lapsilla. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kuulokynnys komponenttia selittävä muuttuja. Tutkimukseen osallistui 108 lasta, joista 58 oli dyslektikoita ja 50 kontrolliryhmän lapsia. Kaikki lapset olivat normaalikuuloisia. Ryhmien välistä eroa selvitettiin auditiivisesti esitettyjen vokaaliäänteiden avulla ERP: n kuudella komponentilla. Tutkimuksessa osoittautui, että auditorisen puheprosessoinnin ja kuulokynnysten välistä korrelaatioeroa ilmeni ryhmien välillä. Kontrolliryhmästä poiketen, dyslektikoilla korrelaatiot painottuivat tämän tutkimuksen kolmelle aikaisimmalle komponentille, korrelaatioita oli vähän ja ne ilmenivät kapeammin kuulokynnystaajuuksille. Dyslektikoilla korrelaatioita esiintyi eniten puheärsykkeen aikana ja kontrolliryhmässä ei – puheärsykkeen aikana.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (55 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkuulokynnys
dc.subject.otherdysleksia
dc.subject.otherERP – tutkimus
dc.subject.otherauditorinen
dc.titleKuulokynnysten yhteys auditoriseen puheprosessointiin 8-11 -vuotiailla dyslektikoilla ja kontrollilapsilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602291721
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2016-02-29T10:42:21Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysokuulo
dc.subject.ysodysleksia
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright