University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Dysleksian familiaalisen riskiryhmän 9-vuotiaiden lasten puheäänten keston erottelun havaitsemista ja konsonanttimuutosta heijastavat auditoriset tapahtumasidonnaiset herätevasteet (AERP) ovat yhteydessä dysleksian kognitiivisiin prosesseihin

Icon
1.4Mb

Authors
Villanen, Karri
Date
2014
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Dysleksian monitekijäisen häiriömallin mukaan dysleksian taustalla on useita puutteellisia kognitiivisia prosesseja. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten puheäänten keston erottelun ja konsonanttimuutoksen havaitsemiseen liittyvät auditoriset tapahtumasidonnaiset herätevasteet (AERP) ovat yhteydessä dysleksian kognitiivisiin prosesseihin. Tutkimukseen osallistui 143 9-vuotiasta lasta, jotka olivat osallisina Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) –projektissa. Tutkittavat jaettiin kolmeen ryhmään familiaalisen riskin ja lukutaidon perusteella: familiaalinen riski ja lukemisen vaikeus (RDFR, n = 30), familiaalinen riski ja tyypillisesti lukeva (TRFR, n = 54) sekä kontrolliryhmä ja tyypillisesti lukeva (TRC, n = 59). Tutkittavien ERP-jännitevasteita tutkittiin kahdella eri oddball-paradigmalla kahdessa eri EEG-aikaikkunassa. Oddball–paradigmojen ärsykkeet vaihtelivat puheäänteen keston ja konsonantin muuttumisen suhteen. EEG-aikaikkunoista 264 – 324 ms kuvasti N250/MMN-jännitevastetta ja 600 – 660 ms LDN-jännitevastetta. Tutkimuksessa löydettiin behavioraalisella tasolla, että RDFR-lukuryhmä poikkesi tilastollisesti merkitsevästi ja suoriutui heikommin kaikissa behavioraalisissa mittareissa, lukuun ottamatta fonologista tietoisuutta (tarkkuus), kuin TRFR- ja TRC-lukuryhmä. Tutkimuksessa löydettiin RDFR-lukuryhmällä suurikokoisempi N250/MMN-jännitevaste devianttiin /ata/puheärsykkeeseen ja pienikokoisempi LDN-jännitevaste devianttiin /apa/-puheärsykkeseen kuin tyypillisesti lukevilla. Aivotasolla mitattuna merkittävänä tutkimustuloksena löydettiin /ata/-puheärsykkeen puheäänten keston erottelua heijastavan N250/MMN-jännitevasteiden tilastollisesti merkitsevä ero puheäänten keston erottelun ja nopean nimeämisen (RAN: kirjaimet, numerot ja RAS) behavioraalisissa mittareissa. Toinen merkittävä tutkimustulos oli /apa/-puheärsykkeen kirjaimen muutosta heijastava LDN-jännitevasteiden tilastollisesti merkitsevä ero nopean nimeämisen (RAN, kirjaimet) behavioraalisessa mittarissa. Tulokset osoittivat, että vielä 9-vuotiailla dyslektikoilla on poikkeava puheäänten ja auditorinen prosessointi, joka on yhteydessä erilaiseen suoriutumiseen behavioraalisissa mittareissa kuin tyypillisesti lukevilla. ...
Keywords
dysleksia monitekijäinen häiriömalli auditorinen tapahtumasidonnainen herätevaste (AERP) puheäänten keston erottelu konsonanttimuutos N250/MMN-jännitevaste LDN-jännitevaste LKK – hanke
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021753

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vähäinen fyysinen aktiivisuus ja runsas fyysinen passiivisuus ovat yhteydessä 6–8-vuotiaiden lasten ylipainoon 

    Haapala, Eero; Väistö, Juuso; Lintu, Niina; Eloranta, Aino-Maija; Lindi, Virpi; Lakka, Timo A. (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017)
    Lähtökohdat: Lasten pienempään ylipainon ja lihavuuden riskiin yhteydessä olevasta fyysisen aktiivisuuden määrästä ja kuormittavuudesta tiedetään verrattain vähän. Tavoitteenamme oli selvittää objektiivisesti mitatun ...
  • Varhaisen kielen, äidin lukustrategioiden ja dysleksiariskin yhteydet 2-vuotiaiden lasten kiinnostuneisuuteen yhteisissä lukuhetkissä 

    Leppänen, Pirkko (2001)
  • Auditorisen prosessoinnin taitojen, puheen havaitsemisen taitojen ja fonologisen prosessoinnin taitojen väliset yhteydet 4-6- vuotiailla dysleksiariski- ja kontrollilapsilla 

    Huikari, Elli (2011)
    TIIVISTELMÄ Tekijä: Elli Huikari Ohjaaja: Jarmo Hämäläinen Psykologian pro gradu- tutkielma Kevät 2011 Jyväskylän yliopisto Tutkimuksessa tarkasteltiin auditorisen prosessoinnin, puheen havaitsemisen ja fonologisen ...
  • Aikuisdyslektikkojen ei-kielellinen visuaalis-auditorinen ja auditoris-visuaalinen assosiaatio-oppiminen 

    Helén, Eija (2001)
  • Kuulokynnysten yhteys auditoriseen puheprosessointiin 8-11 -vuotiailla dyslektikoilla ja kontrollilapsilla 

    Liukku, Paula (2015)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin kuulokynnysten yhteyttä auditorisen puheprosessoinnin aikana mitattujen ERP – vasteisiisn dyslektikoilla ja normaalisti lukevilla 8 – 11- vuotiaiden suomalaisten lapsilla. Lisäksi haluttiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre