Kuulokynnysten yhteys auditoriseen puheprosessointiin 8-11 -vuotiailla dyslektikoilla ja kontrollilapsilla
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuulokynnysten yhteyttä auditorisen puheprosessoinnin aikana mitattujen ERP – vasteisiisn dyslektikoilla ja normaalisti lukevilla 8 – 11- vuotiaiden suomalaisten lapsilla. Lisäksi haluttiin selvittää, onko kuulokynnys komponenttia selittävä muuttuja. Tutkimukseen osallistui 108 lasta, joista 58 oli dyslektikoita ja 50 kontrolliryhmän lapsia. Kaikki lapset olivat normaalikuuloisia. Ryhmien välistä eroa selvitettiin auditiivisesti esitettyjen vokaaliäänteiden avulla ERP: n kuudella komponentilla. Tutkimuksessa osoittautui, että auditorisen puheprosessoinnin ja kuulokynnysten välistä korrelaatioeroa ilmeni ryhmien välillä. Kontrolliryhmästä poiketen, dyslektikoilla korrelaatiot painottuivat tämän tutkimuksen kolmelle aikaisimmalle komponentille, korrelaatioita oli vähän ja ne ilmenivät kapeammin kuulokynnystaajuuksille. Dyslektikoilla korrelaatioita esiintyi eniten puheärsykkeen aikana ja kontrolliryhmässä ei – puheärsykkeen aikana.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Auditorisen prosessoinnin taitojen, puheen havaitsemisen taitojen ja fonologisen prosessoinnin taitojen väliset yhteydet 4-6- vuotiailla dysleksiariski- ja kontrollilapsilla
Huikari, Elli (2011)TIIVISTELMÄ Tekijä: Elli Huikari Ohjaaja: Jarmo Hämäläinen Psykologian pro gradu- tutkielma Kevät 2011 Jyväskylän yliopisto Tutkimuksessa tarkasteltiin auditorisen prosessoinnin, puheen havaitsemisen ja fonologisen ... -
Dysleksian familiaalisen riskiryhmän 9-vuotiaiden lasten puheäänten keston erottelun havaitsemista ja konsonanttimuutosta heijastavat auditoriset tapahtumasidonnaiset herätevasteet (AERP) ovat yhteydessä dysleksian kognitiivisiin prosesseihin
Villanen, Karri (2014)Dysleksian monitekijäisen häiriömallin mukaan dysleksian taustalla on useita puutteellisia kognitiivisia prosesseja. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten puheäänten keston erottelun ja konsonanttimuutoksen ... -
Koulusuoriutumisen sekä sopeutuvan ja ongelmakäyttäytymisen väliset yhteydet 8-vuotiailla lapsilla
Hänninen, Laura (2005)