Erityisopetustaustan yhteys koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, L., Määttä, S., & Aro, M. (2015). Erityisopetustaustan yhteys koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 25(4), 25-37. https://bulletin.nmi.fi/2015/12/01/erityisopetustaustan-yhteys-koulu-uupumukseen-ammatillisessa-koulutuksessa/
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehtiDate
2015Copyright
© Niilo Mäki instituutti 2015.
Koulun asettamat odotukset ja vaatimukset kasaavat nuorille paineita. Mediassa on nostettu esiin huoli suomalaisten nuorten uupumisesta ja sitä myötä syrjäytymisriskin kasvusta. Tässä artikkelissa vertaillaan tyttöjen ja poikien koulu-uupumusta sekä selvitetään peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan yhteyttä koulu-uupumukseen ja sen osa-alueisiin ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimusjoukon muodostivat 1 187 ammatillisessa koulutuksessa ensimmäistä vuottaan opiskelevaa, 15–24-vuotiasta nuorta (601 tyttöä, 586 poikaa). Tutkittavista 12 prosentilla (134) oli ollut henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) peruskoulussa. Osa-aikaiseen erityisopetukseen oli alakoulussa osallistunut 35 prosenttia (410) sekä yläkoulussa 28 prosenttia (334) tutkittavista. Tutkimuksen mukaan tyttöjen kokonaiskoulu-uupumus oli suurempi kuin poikien ja heillä oli poikia enemmän uupumusasteista väsymystä. Sen sijaan kyynistymisessä ja riittämättömyyden tunteessa tyttöjen ja poikien välillä ei ollut eroa. Tutkimuksessa myös havaittiin, että yläkoulussa saatu osa-aikainen erityisopetus oli yhteydessä koulu-uupumukseen ja sen osa-alueisiin ammatillisessa koulutuksessa ensimmäistä vuottaan opiskelevilla nuorilla. Muulla erityisopetustaustalla, kuten oppiaineiden yksilöllistämisellä tai alakoulussa annetulla osa-aikaisella erityisopetuksella, ei ollut yhteyttä koulu-uupumukseen. Opiskelijoilla, jotka olivat yläkoulussa saaneet osa-aikaista erityisopetusta, oli enemmän koulu-uupumusta kuin muilla ammatillisessa koulutuksessa ensimmäistä vuottaan opiskelevilla. Heidän kohdallaan tuen tarve ei häviä ammatilliseen koulutukseen siirryttäessä. Asia olisi tärkeää huomioida ammatillisten oppilaitosten tukitoimia suunniteltaessa.
...


Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2015/12/01/erityisopetustaustan-yhteys-koulu-uupumukseen-ammatillisessa-koulutuksessa/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25388961
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa-hanke on ollut yksi Euroopan sosiaalirahaston tukemista, syrjäytymisen sekä opintojen keskeyttämisen vähentämiseen tähtäävistä hankkeista.Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, Laura (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys opiskelu-uupumukseen ja opiskeluintoon lukiolaisilla
Vekara, Laura (2018)Nykypäivän kiireisessä elämänrytmissä hyvinvointia alentavia stressioireita esiintyy yhä nuoremmilla eikä loppuun palaminen ole enää vain työikäisten ongelma. Työikäisillä fyysinen aktiivisuus näyttäisi olevan yhteydessä ... -
Profiling a Spectrum of Mental Job Demands and their Linkages to Employee Outcomes
Mauno, Saija; Minkkinen, Jaana (Scandinavian Society for Person-Oriented Research (SPOR), 2020)Working life is becoming more mentally demanding and intense due to technological acceleration. The present study explored employees’ experiences of different mental job demands (MJDs) and their outcomes (job burnout, job ... -
Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Heinonen, Tuomas (2021)Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli ...