Lärares och elevers uppfattningar om och erfarenheter av kinestetiska metoder i svensk- och tyskundervisningen på högstadiet
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia yläkoulun opettajilla ja oppilailla on toiminnallisista työtavoista ruotsin ja saksan kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, käyttävätkö kieltenopettajat toiminnallisuutta opetuksessaan ja millä tavoin. Lisäksi kartoitettiin opettajien syitä käyttää toiminnallisia työtapoja kielten opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden ja kyselylomakkeen avulla. Aineiston analyysissä käytettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistuneet opettajat suhtautuvat positiivisesti toiminnallisiin työtapoihin ja toiminnallisuutta hyödynnetään niin ruotsin kuin saksan oppitunneilla. Erityisesti toiminnallisuutta käytetään sanaston ja kieliopin opettamisessa. Haastatteluista kävi ilmi, että toiminnallisten menetelmien koetaan tuovan hauskuutta ja vaihtelua kielten tunneille, motivoivan oppilaita, vähentävän istumista sekä tarjoavan mahdollisuuden ottaa erilaiset oppijat huomioon. Vaikka toiminnallisten työtapojen koetaan tuovan vaihtelua ja iloa myös opettajan työhön, todettiin niiden myös vievän aikaa ja lisäävän opettajan työmäärää. Yhtenä syynä tähän koettiin olevan oppikirjoissa olevan valmiin materiaalin puute. Tutkimuksesta kävi ilmi, että myös tutkimukseen osallistuneet oppilaat suhtautuvat kielten oppimiseen tekemisen ja toiminnan kautta pääosin positiivisesti. Toiminnallisten työtapojen koetaan auttavan oppimisessa ja helpottavan asioiden muistamista. Oppilaiden mukaan toiminnallisia menetelmiä käytetään kielten tunneilla kuitenkin vain harvoin tai ei koskaan. Sen sijaan kielten tunneille ominaista katsottiin olevan oppikirjan tehtävien tekeminen ja paikallaan istuminen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet
Anttonen, Anniina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän ... -
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet
Hutka, Pauliina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yläkoulun ruotsin ja englannin kielen opettajat määrittelevät ja tulkitsevat kielitietoisuuden. Lisäksi pyrittiin selvittämään kokevatko opettajat, että kielitietoisuus ... -
Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
Syväsalo, Eerika (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yläkoulussa. Tutkimuksessa ilmiötä selvitettiin resurssien ja haasteiden näkökulmasta haastattelemalla kahta ruotsin ... -
Sjukskötarstuderandes erfarenheter av tvåspråkighet under praktikperioder och uppfattningar om svenskstudier i yrkeshögskolan
Järvelä, Johanna (2015)Tutkimus keskittyy suomenkielisiin sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoihin, jotka opiskelevat Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa ja joiden koulutus käsittää usein harjoittelujaksoja kaksikielisissä työympäristöissä. ...