University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet

Thumbnail
View/Open
502.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Anttonen, Anniina
Date
2023
Discipline
Ruotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän mielestään on. Toiseksi tutkittiin opettajien ajatuksia sekä toiminnallisuuden hyvistä että mahdollisista huonoista puolista. Näiden ohella selvitettiin myös toiminnallisuuteen ja sen järjestämiseen vaikuttavia tekijöitä. Koska vastaavanlaisia tutkimuksia ei ole tehty vuoden 2019 ja viimeisimmän opetussuunnitelman ilmestymisen (2019) jälkeen, on tutkimusaihe perusteltu, ja tutkimustulosten vertailu aiempien tutkimusten kanssa hyödyllistä. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin kolmen puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistujat olivat lukion ruotsin opettajia eri puolelta Suomea, ja he ovat valmistuneet vuosina 2016, 2020 ja 2021. Haastattelut toteutettiin Zoom-videopalvelun kautta ja nauhoitettiin osallistujien luvalla. Haastattelut tehtiin suomeksi ja haastatteluiden jälkeen ne kuunneltiin useaan kertaan sekä litteroitiin. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen, minkä jälkeen tutkimuksen tulokset koottiin yhteen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat ovat kiinnostuneita toiminnallisista opetusmetodeista. He ovat tietoisia toiminnallisuuden positiivisista vaikutuksista niin oppimiseen kuin opettamiseen, mutta kokevat ajan olevan puutteellista oppilaita aktivoivien tehtävien järjestämisessä. He toteavat opettajan persoonan vaikuttavan opetukseen ja painottavat tehtävien hyvää suunnittelua ja oppilaan aktivoimista, oppilaan mahdollisuutta saada ”välipalaksi” esimerkiksi fyysistä aktivointia kesken oppitunnin. ...
Keywords
toiminnalliset menetelmät kieltenopetus ruotsin kieli lukio opetusmenetelmät kieltenopettajat kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306023460

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning 

    Jokela, Petra (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ...
  • Svenska klubben : tidigarelagd svenskundervisning genom funktionella undervisningsmetoder 

    Mönkkönen, Anni (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus on esitellä kaksikielisen opetuksen eri malleja suomalaisessa peruskoulussa sekä käsitellä tarkemmin toiminnallisia opetusmenetelmiä varhennetussa ruotsinopetuksessa. Tutkimuskysymykset olivat, ...
  • Dramapedagogikens möjligheter i svenskundervisning : svensklärares uppfattningar och erfarenheter 

    Hursti, Minna (2011)
    Tutkielmani tarkoitus on selvittää ruotsinopettajien käsityksiä ja kokemuksia draamapedagogiikasta. Haluan tutkia, miten opettajat suhtautuvat draaman käyttöön oppitunneilla ja millaisia draamaharjoituksia he toteuttavat ...
  • ''Något för var och en'' : svensklärares uppfattningar om funktionell undervisning i finska grundskolor 

    Pitkäaho, Pinja (2023)
    Tämän maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun ruotsinopettajilla on toiminnallisesta opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena on tarkastella millaisia toiminnallisia opetusmenetelmiä ...
  • Lärares och elevers uppfattningar om och erfarenheter av kinestetiska metoder i svensk- och tyskundervisningen på högstadiet 

    Koskinen, Liisa (2016)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia yläkoulun opettajilla ja oppilailla on toiminnallisista työtavoista ruotsin ja saksan kielen opetuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre