University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Jos ette ruotsia opi nii kuulettepahan sitte savvoo, että jottain tietoo jääpi piähän sitte” : språkmedvetenhet hos svensk- och engelsklärare och i deras undervisning i högstadiet

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hutka, Pauliina
Date
2019
Discipline
Ruotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten yläkoulun ruotsin ja englannin kielen opettajat määrittelevät ja tulkitsevat kielitietoisuuden. Lisäksi pyrittiin selvittämään kokevatko opettajat, että kielitietoisuus toteutuu heidän opetuksessaan ja jos kyllä, niin miten. Opettajia pyydettiin myös perustelemaan opetusmetodien valintaa, joita he käyttivät toteuttaakseen kielitietoisuutta. Tutkimus on luonteeltaan etnografinen ja laadullinen tutkimus, sillä tutkija oli itse mukana tutkimustilanteissa. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahta opettajaa samasta yläkoulusta sekä tarkkailemalla yhteensä 30 oppituntia, joista kahdeksan tuntia videoitiin myöhempää analysointia varten. Kaikista oppitunneista kirjoitettiin myös muistiinpanoja, joita käytettiin tuloksien analysoinnissa muistitukena. Haastattelut analysoitiin käyttämällä sisältöanalyysiä, jossa analysoitavat kategoriat muodostetaan aineiston pohjalta, kun taas videoiden analysoinnissa käytettiin keskusteluanalyysiä. Aineisto jaettiin kahteen pääosaan: kielitietoisuus opettajien ideologiassa ja kielitietoisuus käytännössä. Pohdinnassa keskityttiin tarkastelemaan tuloksia tutkimuskysymyksistä käsin, eli millaisia ideologioita opettajilla on kielitietoisuudesta sekä miten nämä ideologiat näkyvät käytännön työssä. Opettajat kokivat kielitietoisuuden haasteelliseksi määritellä mutta tulkitsivat kielitietoisuutta myös hyvin laajalti ja monesta eri näkökulmasta muodostaen kielitietoisuudesta monitasoisen käsitteen. Kielitietoisuus määriteltiin lähinnä opettajan näkökulmasta eli mitä se merkitsee opettajalle ja opettajan työlle. Tulokset osoittavat, että kielitietoisuus nähdään osana opettajan työtä. Opettajat kokevat, että kielitietoisuus tarkoittaa heidän toimimistaan kielellisinä malleina oppilaille niin suomeksi, kohdekielellä kuin heidän omalla murteellaankin. Kielitietoisuus nähtiin myös osana käytösmallina olemista sekä osana kieliopin opetusta ja kielellisen tietoisuuden opettamista. Kielitietoisuus määriteltiin myös ajatustapana ja itseilmaisun välineenä. Kulttuurin tuntemusta ja monikielisyyttä ei nähty vahvasti osana kielitietoisuutta. Kielitietoisuuden määritelmä toimi opettajille myös samalla määritelmänä kielitietoisuuden toteutumiselle käytännön opetuksessa. Oppituntien tarkkailussa havaittiin, että suurimmaksi osaksi opettajien määritelmät kielitietoisuudelle toteutuvat myös opetuksessa. Opetusmetodeja perusteltiin opettajien omilla kokemuksilla sekä ajankäytöllä. ...
Keywords
språkmedvetenhet svensklärare käsitykset kieltenopetus opetus opetussuunnitelmat yläkoulu kielet oppiminen monikielisyys opettajat kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905082476

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teachers as policy agents in multilingual classrooms 

    Tarnanen, Mirja (University of Edinburgh; Jyväskylän yliopisto; Turun yliopisto; Stockholm University, 2021)
  • ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi 

    Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)
    Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...
  • ‘I don’t feel like I’m studying languages anymore’ : Exploring change in higher education students’ learner beliefs during multilingual language studies 

    Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)
    To educate multilingual global citizens and follow the multilingual turn in language education, universities are faced with the challenge of developing their language pedagogies. This article reports on a study conducted ...
  • Language Reserve. Now! Follow-up on Pyykkö’s Report Multilingualism into a strength (2017) : Summary in English 

    Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2021)
  • Kielivaranto. Nyt! : monikielisyys vahvuudeksi -selvityksen (2017) seuranta 

    Vaarala, Heidi; Riuttanen, Sanna; Kyckling, Erja; Karppinen, Susanne (2021)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre