University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet

Thumbnail
View/Open
496.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Syväsalo, Eerika
Date
2022
Discipline
Ruotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yläkoulussa. Tutkimuksessa ilmiötä selvitettiin resurssien ja haasteiden näkökulmasta haastattelemalla kahta ruotsin kielen aineenopettajaa. Toinen näkökulma tutkimukseen oli tarkastella opettajien tekemiä pedagogisia kielellisiä ratkaisuja, joita he raportoivat tekevänsä tunneilla ja jotka tukevat monikielisten oppilaiden ruotsin oppimista. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, joka oli jaettu eri teemoihin. Haastattelu koostui noin 15 kysymyksestä. Haastattelut toteutettiin suomeksi etäyhteydellä Zoom-palvelussa ja ne kestivät noin 45 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin ja aineistot analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Mitä resursseja ja haasteita monikielisten oppilaiden ruotsin kielen oppimisessa on opettajien kokemusten mukaan? 2. Mitä pedagogisia ratkaisuja opettajat raportoivat tekevänsä oppitunneilla tukeakseen monikielisten oppi-laiden ruotsin kielen oppimista? Tutkimuksen tulokset osoittivat, että monikielinen tausta voi toimia resurssina oppimisessa, mutta toisaalta myös haasteena. Tulokset osoittivat, että monikielisten oppilaiden suurin haaste ruotsin kielen oppimisessa on puutteellinen suomen kielen taito taustalla. Haasteet liittyivät myös kulttuurisiin haasteisiin sekä puutteelliseen tukeen kotoa. Opettajat nostivat esille myös monikielisten oppilaiden kielirepun raskauden yhtenä haasteena. Resursseina opettajat raportoivat monikielisten oppilaiden saavan tukea aiemmista osaamistaan kielistä ruotsin kielen oppimiseen. Opettajat toivat myös esille, että monikielisillä oppilailla saattaa olla myönteisempi suhtautuminen kielen oppimiseen ja parempi heittäytymiskyky verrattuna yksikielisiin. Opettajat raportoivat vertailevansa välillä ruotsin kielen oppitunneilla kielten rakenteita toisiinsa sekä sallivansa myös monikielisten oppilaiden käyttää omaa äidinkieltä ruotsin oppimisen tukena. ...
Keywords
flerspråkig bakgrund inlärning av främmande språk svenska språket ruotsin kieli monikielisyys kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204292472

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4409]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket 

    Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ...
  • Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund 

    Mustikkamaa, Mirjami (2014)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia ...
  • Sjukskötarstuderandes erfarenheter av tvåspråkighet under praktikperioder och uppfattningar om svenskstudier i yrkeshögskolan 

    Järvelä, Johanna (2015)
    Tutkimus keskittyy suomenkielisiin sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoihin, jotka opiskelevat Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa ja joiden koulutus käsittää usein harjoittelujaksoja kaksikielisissä työympäristöissä. ...
  • Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland 

    Lari, Maiju (2020)
    Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ...
  • Studerandes åsikter om den obligatoriska språkpraktiken i svenska språket 

    Lång, Minna (2017)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli ottaa selvää, mitä mieltä ruotsin opiskelijat ovat kieliharjoittelusta, joka on pakollinen osa ruotsin aineopintoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä seikat vaikuttavat kieliharjoittelutavan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre