Utmaning eller resurs? : svensklärarnas erfarenheter av flerspråkig bakgrunds påverkan på inlärning av B-svenska i högstadiet
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten monikielinen tausta vaikuttaa ruotsin kielen oppimiseen yläkoulussa. Tutkimuksessa ilmiötä selvitettiin resurssien ja haasteiden näkökulmasta haastattelemalla kahta ruotsin kielen aineenopettajaa. Toinen näkökulma tutkimukseen oli tarkastella opettajien tekemiä pedagogisia kielellisiä ratkaisuja, joita he raportoivat tekevänsä tunneilla ja jotka tukevat monikielisten oppilaiden ruotsin oppimista.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, joka oli jaettu eri teemoihin. Haastattelu koostui noin 15 kysymyksestä. Haastattelut toteutettiin suomeksi etäyhteydellä Zoom-palvelussa ja ne kestivät noin 45 minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin sekä litteroitiin ja aineistot analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1. Mitä resursseja ja haasteita monikielisten oppilaiden ruotsin kielen oppimisessa on opettajien kokemusten mukaan?
2. Mitä pedagogisia ratkaisuja opettajat raportoivat tekevänsä oppitunneilla tukeakseen monikielisten oppi-laiden ruotsin kielen oppimista?
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että monikielinen tausta voi toimia resurssina oppimisessa, mutta toisaalta myös haasteena. Tulokset osoittivat, että monikielisten oppilaiden suurin haaste ruotsin kielen oppimisessa on puutteellinen suomen kielen taito taustalla. Haasteet liittyivät myös kulttuurisiin haasteisiin sekä puutteelliseen tukeen kotoa. Opettajat nostivat esille myös monikielisten oppilaiden kielirepun raskauden yhtenä haasteena. Resursseina opettajat raportoivat monikielisten oppilaiden saavan tukea aiemmista osaamistaan kielistä ruotsin kielen oppimiseen. Opettajat toivat myös esille, että monikielisillä oppilailla saattaa olla myönteisempi suhtautuminen kielen oppimiseen ja parempi heittäytymiskyky verrattuna yksikielisiin. Opettajat raportoivat vertailevansa välillä ruotsin kielen oppitunneilla kielten rakenteita toisiinsa sekä sallivansa myös monikielisten oppilaiden käyttää omaa äidinkieltä ruotsin oppimisen tukena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Var och en behöver hjälp och stöd i inlärningsprocessen för att hen kan uppleva framgång" : en kartläggning av svensklärarnas uppfattningar om och erfarenheter av positiv pedagogik och dess metoder i undervisningen av svenska som det andra inhemska språket
Niemi, Ellinoora; Väisänen, Roosa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa perusopetuksessa ruotsia toisena kotimaisena kielenä opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen metodeista. Positiivinen pedagogiikka ... -
Svensklärarnas erfarenheter av undervisning av elever med invandrarbakgrund
Mustikkamaa, Mirjami (2014)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa ruotsin opettajien kokemuksia maahanmuuttajien opettamisesta suomalaisessa peruskoulussa sekä opettajien käsityksiä omista taidoistaan opettaa ja kohdata maahanmuuttajataustaisia ... -
Svenska språkets värde och funktioner språkhierarkier i flerspråkig nätkontext
Häkkilä, Suvi (2009) -
Sjukskötarstuderandes erfarenheter av tvåspråkighet under praktikperioder och uppfattningar om svenskstudier i yrkeshögskolan
Järvelä, Johanna (2015)Tutkimus keskittyy suomenkielisiin sairaan- ja terveydenhoito-opiskelijoihin, jotka opiskelevat Centria-ammattikorkeakoulussa Kokkolassa ja joiden koulutus käsittää usein harjoittelujaksoja kaksikielisissä työympäristöissä. ... -
Läsfärdighet på andraspråk : ett läsdiplom i svenska som andra inhemska språk för högstadiet i Mellersta Finland
Lari, Maiju (2020)Lukudiplomi kehitettiin kirjaston ja koulujen välisenä yhteistyönä Oulussa osana Opetushallituksen hanketta vuosina 1998–2001. Tämän jälkeen lukudiplomi on levinnyt ympäri Suomea – sen tarkoituksena on ollut houkutella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.