"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning

Abstract
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ovat toiminnallisesta opetuksesta sekä suosivatko he perinteistä vai toiminnallista kieltenopetusta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia tehtäviä opiskelijat haluaisivat kielten oppitunneille. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat suhtautuvat pääosin positiivisesti toiminnalliseen opetukseen sekä toiminnallisiin menetelmiin. Toiminnallisten menetelmien koettiin edistävän oppimista, sillä enemmistö opiskelijoista koki oppivansa parhaiten kokeilemalla asioita itse. Lisäksi lukio-opiskelijat raportoivat hyötyvänsä pari- ja ryhmätöistä, koska tällöin oppimaansa pystyy soveltamaan tehokkaasti. Tutkimuksesta kävi ilmi, että lukio-opiskelijat suhtautuvat positiivisesti toiminnallisiin menetelmiin, mutta enemmistö ei toivonut lisää toiminnallisia tehtäviä kielten oppitunneille. Noin puolet opiskelijoista kokivat toiminnallisten menetelmien käytön lisäävän heidän motivaatiotaan ja vain muutama opiskelija koki toiminnalliset tehtävät ahdistavina. Lukio-opiskelijat toivoivat lukion kieltentunneille esimerkiksi erilaisia pelejä, pari- ja ryhmätöitä, näytelmiä, kisailuja sekä tehtäviä, joiden aikana on mahdollista liikkua.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243161Use this for linking
Language
Swedish
License
In CopyrightOpen Access

Share