Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorPosio, Eveliina
dc.date.accessioned2016-01-17T14:02:29Z
dc.date.available2016-01-17T14:02:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48369
dc.description.abstractToiminnallisuus ja toiminnalliset opetusmenetelmät ovat yleisiä termejä tämän päivän pedagogisessa kirjallisuudessa. Vuonna 2016 voimaan astuvissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat mainitaan kielten opetuksessa käytettävinä opetusmenetelminä. Toiminnallisuutta ei kuitenkaan ole paljoa tutkittu kielenopetuksen kontekstissa eikä termille ole laadittu yksiselitteistä ja kattavaa määritelmää. Tästä syystä on tärkeää selvittää, mitä toiminnallisuus on, miten sitä voidaan hyödyntää opetuksessa ja millaisia toiminnalliset opetusmenetelmät kielten opetuksessa ovat. Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten alaluokkien englanninopettajat ymmärtävät termin toiminnallisuus ja miten he käyttävät toiminnallisia menetelmiä opetuksessaan. Myös opettajien kokemuksia toiminnallisten menetelmien käytöstä ja niiden vaikutuksista oppimiseen tarkastellaan tutkielmassa. Käytetty aineisto koostuu kolmen englannin oppitunnin observointimuistiinpanoista ja kahden opettajan haastatteluista. Tutkielman aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä soveltaen. Tulosten mukaan opettajat käsittivät toiminnallisuuden melko yleisellä tasolla ja määrittelivät sen tarkoittavan kaikkea, mikä ei edellytä pulpetissa istumista ja työskentelyä kynän ja paperin kanssa. Opettajat käyttivät toiminnallisia menetelmiä melko paljon opetuksessaan, mutta niiden määrä ja luonne vaihtelivat opettajasta riippuen. Opettajat kokivat toiminnallisuuden edistävän oppimista nostamalla motivaatiota ja antamalla onnistumisen kokemuksia myös heikommille oppilaille. Rajallisuudestaan huolimatta tutkielma esittää näkökulmia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä alaluokkien englannin opetuksesta sekä tarjoaa tietoa opettajien kokemuksista ja asenteista sitä kohtaan.fi
dc.format.extent31
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherAction-based teaching
dc.subject.othertoiminnallisuus
dc.subject.otherobservation
dc.subject.otherinterview
dc.titleAction-based teaching in primary school English language education in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601171131
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2016-01-17T14:02:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record