University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland

Thumbnail
View/Open
476.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruotsalainen, Moona
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Toiminnallisuus kielten opetuksessa on yleistynyt 2000-luvun alusta alkaen ja se jatkaa suosiotaan edelleen. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa kielenopetuksen viitekehykset, kuten Eurooppalainen viitekehys kielille (EVK) sekä Perusopetuksen opetussuunnitelma (OPS). Molemmat viitekehykset painostavat toiminnallisten työtapojen käyttämistä kielten oppimisessa eri ikäluokilla. Vaikka toiminnallisuudesta nykyään puhutaankin kielen opettamisen yhteydessä suhteellisen usein, tämän opetusmenetelmän vaikutuksista oppilaisiin ja oppimiseen ei ole laajemmin tutkittu. Täten, tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, kuinka toiminnallisia opetusmenetelmiä käytetään peruskoulun englannin kielen tunneilla sekä millaisia vaikutuksia toiminnallisilla tehtävillä on niin oppilaisiin kuin oppimistilanteisiin. Tutkielma otti huomioon sekä oppilaiden ja opettajien näkökulmat, mutta painotti kuitenkin oppilaiden kokemuksia. Aineisto koostui kahdesta englannin kielen oppitunnin observoinnista ja kahden englannin kielen opettajan sekä kahden oppilasryhmän haastatteluista. Aineiston analyysissa on käytetty sisällönanalyysia. Tuloksien mukaan toiminnallisten työtapojen osuus viikoittaisesta opetuksesta on rajallinen, vaikka opettajat käyttävätkin monipuolisia aktiviteetteja opetuksessaan. Toiminnallisuuden käytön vähäisyyteen vaikuttavat kurssikirjojen tiukka etenemistahti sekä haasteet erilaisten ryhmien kanssa. Kuitenkin niin oppilaat kuin opettajatkin suosivat toiminnallisuutta ja pitävät sitä mieluisana oppimis- ja opetusmenetelmänä. Tutkimuksessa ilmeni, että toiminnallisilla työtavoilla on positiivisia vaikutuksia oppilaiden oppimiskokemuksiin, heidän käyttäytymiseensä sekä motivaatioon. Opettajien mielestä toiminnallisuus vaikuttaa muun muassa oppilaiden oppimistuloksiin, keskittymiseen, mielentilaan sekä luokan yhteiseen ilmapiiriin. Tutkimustuloksia ei voida kuitenkaan yleistää rajallisen aineiston perusteella. ...
Keywords
action-based teaching action-oriented teaching toiminnallisuus opetus englannin kieli oppiminen opettajat oppitunnit teaching and instruction English language learning teachers lessons
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005253412

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut." 

    Putz, Juho (2016)
    Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ...
  • Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules 

    Christou, Andria (2020)
    Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
  • English pronunciation teaching in Finland 

    Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre