Functional English language learning: a material package for primary education
Toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esillä nykyajan suomalaisessa pedagogisessa kirjallisuudessa, mutta sen teoriatausta ja sovellusmahdollisuudet käytännön opetukseen jäävät usein vähälle huomiolle. Näin ollen toiminnallisuudesta on useita erilaisia tulkintoja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014: 219) mukaan vieraiden kielten opetuksessa on käytettävä ”vaihtelevia ja toiminnallisia työtapoja”. Näitä työtapoja ei kuitenkaan määritellä tarkasti, joten kieltenopettajien voi olla haastavaa toteuttaa opetussuunnitelman tavoitteita työssään.
Tämä materiaalipaketti sisältää Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014), kokemuksellisen oppimisen ja funktionaalisen kielikäsityksen periaatteisiin pohjautuvan tulkinnan toiminnallisuudesta. Tavoitteena on tarjota toiminnallisia tehtäväkokonaisuuksia alaluokkien englannin opetukseen. Lähtökohtana on merkityksellisten kokemusten kautta oppiminen ja oppilaan rooli aktiivisena toimijana. Materiaalissa on erilaajuisia tehtäväkokonaisuuksia, joista opettajat voivat valikoida omille ryhmilleen parhaiten soveltuvat. Tehtäviä voi vapaasti muokata oppilaiden tarpeiden mukaan. Materiaali pyrkii yhdistämään konkreettisen kokemuksen ja toiminnan sekä tiedon abstraktin kognitiivisen prosessoinnin oppilaslähtöisesti. Tarkoituksena on rakentaa yhteyksiä englannin kielen rakenteiden, sanaston ja fraasien sekä niiden konkreettisten käyttötarkoitusten välille. Materiaali on kohdennettu 5-6-luokkien englannin opetukseen, mutta sitä voi soveltaa myös muiden ikäryhmien opetukseen.
Teoriaosassa avaan toiminnallisen oppimisen käsitettä kokemuksellisen oppimisen ja toimijuuden teorioihin perustuen. Käsittelen toiminnallista kieltenoppimista ja -opetusta funktionaalisen kielikäsityksen teorioiden ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) näkökulmista. Tarkastelen toiminnallisuuden erilaisia määritelmiä ja suhdetta kieltenoppimiseen ja -opetukseen myös pedagogisen kirjallisuuden ja Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta. Lisäksi pohdin syitä sille, miksi toiminnallisuutta on vaikea määritellä. Teoriataustan perusteella muodostan oman määritelmäni toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta kieltenoppimisesta ja -opetuksesta. Määritelmässä painottuvat oppilaan kokonaisvaltainen aktiivinen toimijuus, konkreettisen kokemuksen kautta oppiminen, tiedon rakentaminen sekä kielen oppiminen sen käytön avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Magic beans : a material package for teaching English through storytelling and creative drama in primary school
Ryynänen, Hanne (2013)Tarinat ovat universaali tapa jäsentää maailmaa ja kokemuksia. Tarinat ovat yksi vanhimmista opetusmenetelmistä, joka on koonnut ihmisiä yhteen viihtymään sekä oppimaan uutta. Vaikka tarinat ovat myös olennainen osa kielten ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Early language teaching and its methods in Finnish primary school English
Saloniemi, Suvi (2019)Varhennettu kielenopetus ja sen opetusmenetelmät ovat ajankohtaisia aiheita uuden perusopetuslain myötä (2018), jossa ensimmäisen vieraan kielen opetus siirtyy ala-asteen ensimmäiselle ja toiselle luokalle kaikissa Suomen ... -
Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
Tuominen, Terhi (2010)Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.