Action-based teaching in primary school English language education in Finland
Toiminnallisuus ja toiminnalliset opetusmenetelmät ovat yleisiä termejä tämän päivän pedagogisessa kirjallisuudessa. Vuonna 2016 voimaan astuvissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat mainitaan kielten opetuksessa käytettävinä opetusmenetelminä. Toiminnallisuutta ei kuitenkaan ole paljoa tutkittu kielenopetuksen kontekstissa eikä termille ole laadittu yksiselitteistä ja kattavaa määritelmää. Tästä syystä on tärkeää selvittää, mitä toiminnallisuus on, miten sitä voidaan hyödyntää opetuksessa ja millaisia toiminnalliset opetusmenetelmät kielten opetuksessa ovat.
Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten alaluokkien englanninopettajat ymmärtävät termin toiminnallisuus ja miten he käyttävät toiminnallisia menetelmiä opetuksessaan. Myös opettajien kokemuksia toiminnallisten menetelmien käytöstä ja niiden vaikutuksista oppimiseen tarkastellaan tutkielmassa. Käytetty aineisto koostuu kolmen englannin oppitunnin observointimuistiinpanoista ja kahden opettajan haastatteluista. Tutkielman aineisto on analysoitu sisällönanalyysiä soveltaen.
Tulosten mukaan opettajat käsittivät toiminnallisuuden melko yleisellä tasolla ja määrittelivät sen tarkoittavan kaikkea, mikä ei edellytä pulpetissa istumista ja työskentelyä kynän ja paperin kanssa. Opettajat käyttivät toiminnallisia menetelmiä melko paljon opetuksessaan, mutta niiden määrä ja luonne vaihtelivat opettajasta riippuen. Opettajat kokivat toiminnallisuuden edistävän oppimista nostamalla motivaatiota ja antamalla onnistumisen kokemuksia myös heikommille oppilaille.
Rajallisuudestaan huolimatta tutkielma esittää näkökulmia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöstä alaluokkien englannin opetuksesta sekä tarjoaa tietoa opettajien kokemuksista ja asenteista sitä kohtaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Child-centred curriculum leadership for the subject of English in Ethiopian primary schools
Tonkyn, Paul (2017)According to Serbessa (2006) there is a tension between Western pedagogy, in particular child-centred learning, and traditional Ethiopian approaches to teaching. In this study, this tension is examined through the teaching ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Finnish primary school teachers’ experiences of play-based teaching in English language classes in the 1st and 2nd grades
Nurmi, Crista (2023)Vuodesta 2020 alkaen ensimmäisen vieraan kielen (A1-kielen) opetus kouluissa on pitänyt aloittaa jo ensimmäisellä luokalla. Tätä ennen vieraan kielen opetus alkoi viimeistään kolmannella luokalla, joskin monet koulut olivat ... -
Views on the use and the effects of action-based teaching in sixth graders' English language classes in Finland
Ruotsalainen, Moona (2020)Toiminnallisuus kielten opetuksessa on yleistynyt 2000-luvun alusta alkaen ja se jatkaa suosiotaan edelleen. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa kielenopetuksen viitekehykset, kuten Eurooppalainen viitekehys kielille (EVK) ... -
Functional English language learning: a material package for primary education
Posio, Eveliina (2018)Toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esillä nykyajan suomalaisessa pedagogisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.