Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista
päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus,
jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään integroitua
erityisen tuen lasta. Heidän yksilölliset tuen tarpeet liittyivät kielen ja CPvamman
haasteisiin. Lisäksi tavoitteena oli arvioida aikuisen mahdollisuuksia
tukea osallisuutta.
Tutkimusaineisto koottiin havainnoimalla päiväkotiryhmän toimintaa
keväällä 2014. Etnografisen lähestymistavan mukaisesti, havainnoinnin
tueksi haastateltiin kaksi erityislastentarhanopettajaa, koottiin kirjallisia dokumentteja
ja valokuvattiin lasten leikkejä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin
mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuus
ryhmään vahvistui leikin kautta. Leikki toi esiin lapsen taitoja ja vahvuuksia.
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden haasteet tulivat esiin sekä
yhteisesti että yksilöllisesti haastavissa päiväkodin vuorovaikutustilanteissa,
joissa oli vaikea ottaa huomioon kaikkia erityislasten yksilöllisiä vaikeuksia tai
tuen tarpeita. Aikuinen pystyi omalla toiminnallaan lisäämään tai tukemaan
näiden lasten osallisuutta. Aikuisen suora ja välitön tuki haastavissa tilanteissa
mahdollistaa ja vahvistaa osallisuutta ryhmässä.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014) -
Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana
Korppi, Marika; Latvala, Johanna (2010)Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten ... -
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ... -
Vertaistuesta voimaa : erityistä tukea tarvitsevien lasten äitien elämänlaatu ja vertaistukikokemukset
Anttila, Maria; Kaitera, Emmi (2015)Erityistä tukea tarvitsevan lapsen tuen tarpeet vaikuttavat koko perheen arkeen, ja saattavat kuormittaa vanhempien jaksamista. Vanhemmat voivat esimerkiksi kokea enemmän stressaantumisen tuntemuksia, ja vanhemmuus voi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.