University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana

Thumbnail
View/Open
815.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korppi, Marika |
Latvala, Johanna
Date
2010
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten lapset kokevat osallisuuden ja miten nämä kokemukset näyttäytyvät tutkijan havainnointien rinnalla. Tutkimus käsittelee osallisuutta erityisesti lapsen tunteena ja ryhmän tilana sekä aikuisen mahdollisuuksia osallisuuden tukemisessa. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto koostui haastattelu- ja havainnoin-tiaineistoista. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla ja havainnoimalla kym-mentä 5–7-vuotiasta lasta sekä havainnoimalla lapsiryhmän lastentarhanopettajaa. Aineisto on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että tutkijoiden laatima osallistava vuorovaikutuksen malli tukee lapsen osallisuuden toteutumista päiväkodin arjessa. Kehittämällä mallissa esiinty-vää arviointivaihetta toiminnallisemmaksi, voidaan jatkossa saavuttaa vieläkin lap-silähtöisempiä toimintahetkiä. Osallistava vuorovaikutuksen malli näyttäisi olevan käyttökelpoinen työkalu varhaiskasvatuksen ammattilaisille lasten osallisuuden tu-kemiseen. Osallisuuden kokemus syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tut-kimuksen tulokset osoittivat, että lasten kokemukset osallisuutensa toteutumisesta vaihtelivat osallistavan vuorovaikutuksen mallin aikana. Tutkimuksen perusteella aikuisen toiminnalla havaittiin olevan merkitystä osallisuuden tukemisessa. Pienen otoksen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niistä voidaan saada kuitenkin viitteitä osallistavan lapsitoiminnan hyödyllisyydestä. Tällainen lasten näkökulmaan perehtynyt tutkimus antaa käytännöllistä ja tarpeellista tietoa sekä tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisille työssään. ...
Keywords
lapset osallisuus vuorovaikutus varhaiskasvatus päiväkodit toiminnalliset menetelmät osallistuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201009302820

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista 

    Wikström, Miia (2015)
    Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ...
  • Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa 

    Bågman, Marja-Liisa (2019)
    Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ...
  • Lasten kesken : lapset toimijoina päiväkodissa 

    Lehtinen, Anja-Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2000)
  • ”Yhdessä olemme enemmän kuin yksin” : osallisuuden rakentaminen päiväkodissa 

    Niemi, Sari (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuutta rakennetaan eräässä pirkanmaalaisessa päiväkodissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitä osallisuuden toteutuminen edellyttää ja miten se päiväkodissa ilmenee. ...
  • Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa 

    Rajala, Elli (2019)
    STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre