Vertaistuesta voimaa : erityistä tukea tarvitsevien lasten äitien elämänlaatu ja vertaistukikokemukset
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen tuen tarpeet vaikuttavat koko perheen arkeen, ja saattavat kuormittaa vanhempien jaksamista. Vanhemmat voivat esimerkiksi kokea enemmän stressaantumisen tuntemuksia, ja vanhemmuus voi kuluttaa enemmän heidän voimavarojaan. Erityistä tukea tarvitsevan lapsen vanhempia kuluttavia tekijöitä ovat esimerkiksi perheelle suunnattujen palveluiden pirstaleisuus ja lapsen tarpeisiin vastaaminen.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea tarvitsevien lasten äitien vertaistukikokemuksia ja elämänlaatua. Tutkimme aihetta kolmen tutkimusongelman kautta. Ensimmäisenä tutkimusongelmana oli selvittää, miten tyytyväisiä erityistä tukea tarvitsevien lasten äidit olivat elämänlaatuunsa. Toinen ja kolmas tutkimusongelma liittyivät äitien saamaan vertaistukeen: millaiseen vertaistukeen äidit olivat osallistuneet ja miten tyytyväisiä he olivat saamaansa vertaistukeen. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, ja se toteutettiin vuosina 2014–2015. Aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 179 äitiä. Aineistoa analysointiin Spearmanin järjestyskorre-laatiolla ja varianssianalyysillä.
Tuloksien mukaan erityistä tukea tarvitsevien lasten äidit olivat tyytyväisiä elämänlaatuunsa. Äitien elämänlaatuun ei vaikuttanut mikään yksittäinen tekijä, vaan monen tekijän yhdysvaikutus. Äitien elämänlaadun kanssa negatiivisesti korreloi perheessä olevien erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä ja lapsen vamman vaikeusaste äidin arvioimana.
Vertaistukimuodoista äidit osallistuivat eniten erilaisiin vertaistuki-iltoihin ja – ryhmiin, verkossa tapahtuvaan vertaistukeen ja viikonlopun kestäville leireille ja kursseille. Äideistä puolet kokivat saavansa tarpeeksi vertaistukea. Äitien saamalla vertaistuella ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä äitiin tai lapseen liittyviin muuttujiin. Vertaistuki ei korreloinut muiden muuttujien kanssa.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että tutkimukseen osallistuneiden äitien elämänlaatu oli hyvä ja koostui useista eri tekijöistä. Mikään yksittäinen tekijä ei ollut riski äitien huonommalle elämänlaadulle. Tutkimukseen valitut taustatiedot eivät selittäneet mahdollisia riskejä tai suojaavia tekijöitä erityistä tukea tarvitsevien äitien elämänlaadulle. Äitien vertaistukikokemuksia tulisi tutkia enemmän sekä selvittää tarkemmin, millaista vertaistukea äidit tarvitsevat. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan olettaa, että verkkokyselyyn vastanneet olivat hyvinvoivia vanhempia, mikä vähensi perheiden keskinäistä variaatioita.
...
Muu nimeke
Erityistä tukea tarvitsevien lasten äitien elämänlaatu ja vertaistukikokemuksetAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityisen äitiyden tarinat : narratiivinen haastattelututkimus erityistä tukea tarvitsevien äitien vanhemmuudesta
Arvaja, Maija (2019)Tutkielman aiheena ovat tarinat erityistä tukea tarvitsevien äitien vanhemmuudesta. Erityistä tukea tarvitsevilla äideillä tarkoitan tässä tutkimuksessa äitejä, joilla on kehitysvamma tai oppimisvaikeuksia. Tutkielman ... -
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ... -
Vertaistuen voima : harvinaissairaiden lasten vanhempien kokemuksia vertaistuesta
Toija, Anu (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia harvinaista sairautta sairastavan lapsen vanhempien kokemuksia vertaistuen merkityksestä vanhemmille ja lapselle. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös ymmärtämään, minkälaisia haasteita ... -
Erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista ja lasten kehittelemät digitaaliset ratkaisut sen tukena
Nygård, Eija (2019)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää erityistä tukea saavien lasten näkemyksiä mielen hyvinvoinnista. Miten lapset ymmärsivät mielen ja mielen hyvinvoinnin käsitteen? Millaiset asiat lapset kokivat mielen hyvinvointia ... -
Kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertaisvuorovaikutus päiväkodin opetus- ja ohjaustilanteissa
Kankaanpää, Minna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin 3−5-vuotiaiden kielellistä tukea tarvitsevien lasten vertais-vuorovaikutustilanteita. Tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon kielellistä tukea tarvit-sevat lapset osallistuivat vuorovaikutukseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.