dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Wikström, Miia | |
dc.date.accessioned | 2015-12-20T06:39:37Z | |
dc.date.available | 2015-12-20T06:39:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1506222 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48199 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista
päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus,
jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään integroitua
erityisen tuen lasta. Heidän yksilölliset tuen tarpeet liittyivät kielen ja CPvamman
haasteisiin. Lisäksi tavoitteena oli arvioida aikuisen mahdollisuuksia
tukea osallisuutta.
Tutkimusaineisto koottiin havainnoimalla päiväkotiryhmän toimintaa
keväällä 2014. Etnografisen lähestymistavan mukaisesti, havainnoinnin
tueksi haastateltiin kaksi erityislastentarhanopettajaa, koottiin kirjallisia dokumentteja
ja valokuvattiin lasten leikkejä. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin
mukaisesti.
Tutkimustulosten mukaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuus
ryhmään vahvistui leikin kautta. Leikki toi esiin lapsen taitoja ja vahvuuksia.
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen osallisuuden haasteet tulivat esiin sekä
yhteisesti että yksilöllisesti haastavissa päiväkodin vuorovaikutustilanteissa,
joissa oli vaikea ottaa huomioon kaikkia erityislasten yksilöllisiä vaikeuksia tai
tuen tarpeita. Aikuinen pystyi omalla toiminnallaan lisäämään tai tukemaan
näiden lasten osallisuutta. Aikuisen suora ja välitön tuki haastavissa tilanteissa
mahdollistaa ja vahvistaa osallisuutta ryhmässä. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (76 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista | |
dc.title.alternative | Tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512204114 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Etnografia | |
dc.date.updated | 2015-12-20T06:39:38Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | |
dc.subject.yso | integroitu opetus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | varhainen vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | leikki | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |