"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan kielen opettajat omaksuvat käsityksiä opettamisesta kokemuksiensa kautta, joita he kohtaavat yhteiskunnassa, koulussa, opettajankoulutuksessa ja opettajana toimiessaan. Käsitysjärjestelmät muodostuvat ja muuttuvat vähitellen aikojen saatossa. Opettajat voivat kuitenkin kantaa mukanaan pinttyneitä ajatusmalleja opetuksesta omilta kouluvuosiltaan, jotka jätettäessä huomioimatta voivat siirtyä heidän omaan opetukseensa ja vaikuttaa epäsuotuisasti oppilaiden oppimiseen. Käsitykset opettamisesta ja oppimisesta ohjaavat opetustapahtumien luonnetta ja siksi onkin tärkeää tehdä tutkimuksia aiheesta. Tässä tutkimuksessa käsitykset ymmärretään dynaamisiksi, tilannesidonnaisiksi, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa rakentuviksi tietorakennelmiksi.
Tutkimusaineisto koostuu kymmeneltä 2010-luvun kielileirillä ohjaajana toimineelta vieraan kielen opettajaopiskelijalta aiemmin kerätyistä haastatteluista. Tutkittavilla oli pääaineenaan ruotsi, englanti, saksa tai venäjä ja he olivat opiskelleet keskimäärin viisi vuotta. Haastattelut pidettiin kahdessa erässä, ennen kielileiriä ja leirin aikana, ja ne toteutettiin ryhmähaastatteluina. Aineistoa tarkastellaan dialogeina ja analyysissä käytetään apuna sisällöllistä laadunanalyysiä. Nojaudun työssäni pääasiassa kielen oppimisen ja opettamisen tutkimusperinteeseen (soveltava kielentutkimus), mutta myös kasvatustieteelliseen tutkimukseen opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksistä.
Tässä tutkimuksessa opettajaopiskelijoiden käsitykset opettamisesta näyttävät olevan voimakkaasti opetussuunnitelman ja muiden ulkoisten normien säätelemää ja kontrolloimaa. Opiskelijat kaipaavat kieltenopetukseen enemmän kielileirillä ollutta vapautta opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen, jota he sovelsivat muun muassa oppimisympäristöjen valinnassa, vapaampaa aikataulua noudattaessa ja toiminnallisia opetusmenetelmiä käyttäessä. Opettajaopiskelijat näkevät hyvän oppimisilmapiirin ja pelit ja leikit kielten oppimista tukevina tekijöinä. Opiskelijoiden käsitykset mukailevat nykysuuntausta, jossa käsitykset ymmärretään kontekstisidonnaisiksi, monitahoisiksi, vuorovaikutteisiksi, dynaamisiksi ja jopa ristiriitaisiksi.
...
Muu nimeke
Kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
Ketola, Terhi; Männistö, Perttu (2015)Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta
Brandt, Jonna; Heikkinen, Eeva (2015)Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa ... -
Opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta
Honko, Mari; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tarkastelemme tässä kirjoituksessa opettajien sekä opettajaksi suuntautuvien yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kielestä ja kielitietoisuudesta, jotka ovat voimassa olevien opetussuunnitelmien (ESIOPS, POPS, LOPS) keskiössä. ... -
"Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
Nyrhilä, Jenni (2013)Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. ... -
Kieli objektina : miten lapset mieltävät kielen
Dufva, Hannele; Alanen, Riikka; Aro, Mari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2003)In this article, children’s views to language are discussed. The data comes from a project called Situated metalinguistic awareness and foreign language learning. It is argued that in children’s conceptualizations, the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.