Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä lukemaan opettamisesta

Thumbnail
Katso/Avaa
250.8Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Brandt, Jonna |
Heikkinen, Eeva
Päivämäärä
2015
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Ensimmäisten kouluvuosien tärkeimpiä tavoitteita on peruslukutaidon ja kirjoitustaidon oppiminen. Ilman näiden taitojen hallintaa yhteiskunnassa toimiminen on haasteellista. Tutkimuksemme tarkoituksena on saada tietoa siitä, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on lukemaan opettamisesta. Tutkimuksemme aineisto koostuu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen luokanopettajaopiskelijoiden kirjoitelmista. Aineisto on kerätty syksyllä 2013 äidinkielen ja kirjallisuuden luennolla. Tutkimukseemme osallistunut kohdejoukko koostui ensimmäisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijoista maisteriopiskelijoihin. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jossa lähestymme tutkimustehtäväämme seuraavan tutkimuskysymyksen kautta: Millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on lukemaan opettamisesta? Tutkimuksemme tulokset voidaan tiivistää luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten analyysin pohjalta seuraavasti: 1) luokanopettajaopiskelijat pitävät lukemaan opettamista yhtenä tärkeimmistä ja vastuullisimmista tehtävistä, 2) luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä lukemaan opettaminen on mielenkiintoinen, mutta haasteellinen tehtävä, 3) luokanopettajaopiskelijat näkevät itsensä epävarmoina ja riittämättöminä lukemaan opettajina sekä luokanopettajaopiskelijat epäröivät, millaisia menetelmiä käyttävät lukemaan opettamisessa, 4) luokanopettajaopiskelijoiden käsityksissä kodilla on ratkaiseva merkitys lukemaan oppimisessa. ...
Asiasanat
luokanopettajaopiskelija käsitys lukemaan opettaminen lukemaan oppiminen lukeminen kirjoittaminen opetus käsitykset motivaatio opettajat opettajankoulutus opiskelijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201502271386

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [21541]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste
Open Science Centre