Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
Date
2015Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet painottavat autenttisuutta ja viestinnällisyyttä vieraan kielen opettamisessa. Tässä tutkimuksessa keskityimme tarkastelemaan, miten autenttisuus on läsnä kansainvälisen yhteistyöhankkeen synnyttämissä kielenkäyttötilanteissa. Lisäksi tutkimme oppilaiden strategista kompetenssia selvittämällä, miten oppilaat toimivat haastavissa vieraskielisissä viestintätilanteissa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 12 oppilasta ja kolmea opettajaa kolmesta keskisuomalaisesta koulusta. Tutkimukseen osallistuneet koulut ovat olleet toteuttamassa kaksivuotisia kansainvälisiä Comenius-yhteistyöhankkeita. Kustakin koulusta haastateltiin neljä oppilasta ja yksi opettaja. Haastatteluaineiston analysointiin käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksemme mukaan kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on tarjottavaa vieraan kielen oppimiselle ja opettamiselle. Oppilaat saivat uudenlaisia kokemuksia ja uusia tapoja olla tekemisissä vieraan kielen kanssa. Tutkitut Comenius-yhteistyöhankkeet tarjosivat mahdollisuuksia autenttisiin kielenkäyttötilanteisiin, joissa oppilaat pääsivät harjoittelemaan ja kehittämään strategista kompetenssiaan. Tutkimuksemme mukaan kansainvälinen yhteydenpito on tarjonnut merkittäviä kokemuksia vieraan kielen käytöstä. Tulevaisuudessa keskeistä on, että vieraan kielen opettajat eivät näkisi kansainvälistä yhteydenpitoa vain erityiseen hankkeseen sisältyvänä, ylimääräisenä sisältönä, vaan se limittyisi osaksi koulun arkipäivää ja vieraan kielen opetusta ja oppimista.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24854]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ... -
"Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
Nyrhilä, Jenni (2013)Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. ... -
Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
Sormunen, Satu (2017)Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin ... -
Deâtel'nostnye metody obučeniâ russkomu âzyku kak inostrannomu na načal'nom ètape : issledovanie opyta detej i prepodavatelej-praktikantov
Meuronen, Meija (2015)Kommunikatiivisuus on ollut tärkeä osa vieraan kielen opetusta jo useiden vuosikymmenien ajan ja oppija nähdään oppimisprosessissa aktiivisena toimijana. Kokemuksellisten ja toiminnallisten työtapojen katsotaan vahvistavan ... -
Does space matter? : students' and teachers' perceptions on their modernized language classroom as a learning environment
Nurmela, Noora; Rissanen, Minna (2016)Erilaiset oppimisympäristöt ja niiden merkitys oppimisessa ja opetuksessa ovat olleet hyvin paljon esillä viime vuosien aikana. Opetusmetodit ovat kehittyneet kohti konstruktivistista suuntausta, ja opetustiloja on tämän ...