"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan kielen opettajat omaksuvat käsityksiä opettamisesta kokemuksiensa kautta, joita he kohtaavat yhteiskunnassa, koulussa, opettajankoulutuksessa ja opettajana toimiessaan. Käsitysjärjestelmät muodostuvat ja muuttuvat vähitellen aikojen saatossa. Opettajat voivat kuitenkin kantaa mukanaan pinttyneitä ajatusmalleja opetuksesta omilta kouluvuosiltaan, jotka jätettäessä huomioimatta voivat siirtyä heidän omaan opetukseensa ja vaikuttaa epäsuotuisasti oppilaiden oppimiseen. Käsitykset opettamisesta ja oppimisesta ohjaavat opetustapahtumien luonnetta ja siksi onkin tärkeää tehdä tutkimuksia aiheesta. Tässä tutkimuksessa käsitykset ymmärretään dynaamisiksi, tilannesidonnaisiksi, sosiaalisessa vuorovaikutuksessa rakentuviksi tietorakennelmiksi.
Tutkimusaineisto koostuu kymmeneltä 2010-luvun kielileirillä ohjaajana toimineelta vieraan kielen opettajaopiskelijalta aiemmin kerätyistä haastatteluista. Tutkittavilla oli pääaineenaan ruotsi, englanti, saksa tai venäjä ja he olivat opiskelleet keskimäärin viisi vuotta. Haastattelut pidettiin kahdessa erässä, ennen kielileiriä ja leirin aikana, ja ne toteutettiin ryhmähaastatteluina. Aineistoa tarkastellaan dialogeina ja analyysissä käytetään apuna sisällöllistä laadunanalyysiä. Nojaudun työssäni pääasiassa kielen oppimisen ja opettamisen tutkimusperinteeseen (soveltava kielentutkimus), mutta myös kasvatustieteelliseen tutkimukseen opettajien ja opettajaopiskelijoiden käsityksistä.
Tässä tutkimuksessa opettajaopiskelijoiden käsitykset opettamisesta näyttävät olevan voimakkaasti opetussuunnitelman ja muiden ulkoisten normien säätelemää ja kontrolloimaa. Opiskelijat kaipaavat kieltenopetukseen enemmän kielileirillä ollutta vapautta opetuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen, jota he sovelsivat muun muassa oppimisympäristöjen valinnassa, vapaampaa aikataulua noudattaessa ja toiminnallisia opetusmenetelmiä käyttäessä. Opettajaopiskelijat näkevät hyvän oppimisilmapiirin ja pelit ja leikit kielten oppimista tukevina tekijöinä. Opiskelijoiden käsitykset mukailevat nykysuuntausta, jossa käsitykset ymmärretään kontekstisidonnaisiksi, monitahoisiksi, vuorovaikutteisiksi, dynaamisiksi ja jopa ristiriitaisiksi.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512073922Use this for linking
Language
Finnish