"Say it in English please" : englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneilla
Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. Englanninkielisen suullisen
vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin opetuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 111 sivua. 8
liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä englanninkielisen suullisen
vuorovaikutuksen rooli on alakoulun englannin opetuksessa sekä miten se
oppitunneilla voi toteutua. Lähtökohtana oli kommunikatiiviselle kielen oppimiselle
tuttu ajatus kielen oppimisesta käyttäen kieltä oppituntien toiminnassa.
Tutkimukseen osallistui kolme englannin opettajaa Suomen alakouluista sekä
heistä kahden opettajan englannin opetuksen ryhmä. Toinen ryhmä oli englannin
aineenopettajan 6. luokka ja toinen CLIL -luokanopettajan 4. luokka englannin
oppitunneillaan. Ensimmäisessä oli oppilaita läsnä aineiston keruun aikana
9 ja jälkimmäisessä 17. Tutkimusmenetelminä toimivat haastattelu ja havainnointi,
tarkemmin teemahaastattelu sekä oppituntien videotallentaminen.
Kaikki kolme opettajaa haastateltiin, ja kahden opetusryhmän kaksi englannin
tuntia kuvattiin videokameralla. Aineisto koottiin välillä joulukuu 2012 – tammikuu
2013, jonka jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin
menetelmin.
Tutkimuksen keskeisten tulosten mukaan englanti tulee oppilaiden keskinäisessä
vuorovaikutuksessa esiin lähinnä silloin, kun tehtävä tai opettaja sitä
vaatii. Oppilaat keskustelevat englanniksi enemmän opettajan kanssa, kun
opettaja esittää englanninkielisiä kysymyksiä ja oppilaat vastaavat näihin. Keskenään
oppilaat puhuvat paljon suomea. Lisäksi englanninkielisellä vuorovaikutuksella
on merkitystä oppitunneilla kielen syötöksenä, vuorovaikutukseen
osallistumiseen rohkaisijana sekä englannin kielen taitojen kehittäjänä.
Vuorovaikutuksen toteutumisen kannalta ilmeni, että opettajalla on suuri
rooli englanninkieliseen vuorovaikutukseen ohjaamisessa. Hän voi vaikuttaa
vuorovaikutuksen toteutumiseen esimerkiksi suunnittelun, tukemisen ja hyvän
ilmapiirin rakentamisen avulla. Hyvä ilmapiiri nousi niin ikään tärkeäksi tekijäksi,
jotta oppilaat uskaltavat osallistua vuorovaikutukseen pelkäämättä joutuvansa
naurunalaiseksi. Tuloksissa ilmeni myös, että oppilaat ovat hyvin innokkaita
osallistumaan oppitunneilla ja heillä vaikuttaa olevan halua oppia englantia.
Tätä motivaatiota tulisi pitää yllä.
...
Nyrhilä, J. “Say it in English Please”. The role of the English oral interaction in
English teaching in primary schools. University of Jyväskylä. Department of
teacher education. A pro gradu -thesis in Education. 111 pages. 8 appendices.
The purpose of this study was to find out what the role of oral English interaction
is in English teaching in primary school and how this interaction can take
place on English lessons. The idea - also familiar to communicative language
teaching – that learning language by using it during lesson activities set the basis
for this study. Three teachers and two of whose English teaching group took
part in the study. The first was a 6th grade group of an English subject teacher
and the other a 4th grade CLIL class on their English lessons. In the first group 9
students were present during the data collection, and in the other 17. The data
were collected through interviews and observations, specifically theme interviews
and videotaping of lessons. All three teachers were interviewed and two
English lessons were videotaped with both the English study groups. The data
was collected through December 2012 to January 2013, after which the data was
transcribed and analyzed.
According to the findings, English is part of the students’ interaction with
each other usually only when the task instructions or the teacher requires it. The
students discuss in English more with the teacher when the teacher poses questions
in English and the students answer to them. With each other they communicate
a lot in Finnish. In addition, English interaction has meaning during
lessons in offering English input, encouraging participation in interaction, and
developing English language skills.
Concerning the realization of English interaction, teachers appeared to
have a big role in managing the interaction. For example through planning,
support and creating a good atmosphere in the classroom the teacher could
promote English interaction. Also a positive atmosphere turned out to be an
important factor in promoting the students’ participation in interaction without
a fear of being ridiculed. The findings also revealed that students are very eager
to participate on lessons and they seem to have willingness to learn English.
This motivation needs to be maintained.
...
Muu nimeke
Englanninkielisen suullisen vuorovaikutuksen rooli alakoulun englannin oppitunneillaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Autenttinen vieraan kielen käyttö ja oppilaiden strateginen kompetenssi koulujen kansainvälisissä yhteistyöhankkeissa
Ketola, Terhi; Männistö, Perttu (2015)Tässä tutkimuksessa selvitimme, mitä tarjottavaa koulujen kansainvälisillä yhteistyöhankkeilla on vieraan kielen oppimiseen ja opettamiseen. Kielitaito on yksi tulevaisuuden avaintaidoista, ja uudet perusopetuksen ... -
Affektiiviset tekijät vieraan kielen opiskelussa : tapaustutkimus alakoulun englannin tunneista oppilaiden kokemana
Jalkanen, Liisa; Ruuska, Johanna (2007) -
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities
Viitanen, Sami (2014)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.