Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko aktiivisuuden
ja tarkkaavuuden pulmat yhteydessä oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon
koulun alussa. Lisäksi haluttiin selvittää ennustavatko ensimmäisellä luokalla
havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat heikkoa osaamisen tasoa
ja motivaatiota toisella luokalla.
Tutkimuksen aineistona on käytetty Itä-Suomen erityisopetuksen kehityshankkeessa (ISKE) kerättyä materiaalia. Aineisto on kerätty vuosina 2010–2012 seitsemästä itäsuomalaisesta kunnasta. Näistä kunnista tutkimuksessa oli mukana 30 koulua ja 57 luokkaa. Tässä tutkimuksessa oli mukana 311 tutkittavaa alkuperäisestä 840 tutkittavan joukosta. Tutkittavat olivat tutkimuksen alkaessa ensimmäisellä luokalla. Seurantamittaus tehtiin oppilaiden ollessa toisella luokalla.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella oppilaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja osaamisen tason välillä voitiin havaita yhteys sekä tytöillä että pojilla. Sen sijaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja motivaation välisessä yhteydessä oli eroa sukupuolittain. Tyttöjen tarkkaavuuden pulmat näyttivät olevan yhteydessä heikkoon motivaatioon. Vastaavaa yhteyttä ei löytynyt pojilta. Tämä tutkimus osoitti myös, että ensimmäisellä luokalla havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat ennustavat heikkoa osaamisen tasoa toisella luokalla. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat eivät ennusta kuitenkaan motivaation tasoa ensimmäiseltä luokalta toiselle.
Tutkimuksen mukaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien vaikutus oppilaan osaamisen tasoon voitiin todeta jo ensimmäisillä luokilla. Tulos tukee aiempien tutkimuksien tuloksia. Tästä syystä olisi tärkeää löytää keinoja tukea aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmista kärsiviä oppilaita heti koulunkäynnin alussa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia millaista tukea opettajat tarjoavat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien kanssa painivien oppilaiden koulunkäynnin tueksi. Toisaalta olisi tärkeää tarkastella miten opettajan koulutus valmistaa
opettajia tähän tehtävään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Hartikka, Reetta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ... -
Hyljeksityt lapset : mitkä tekijät ennustavat lapsen hyljeksityksi joutumista ja miten se vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioon
Olsén, Maiju (2014)Tässä pro -gradu tutkimuksessa tarkasteltiin hyljeksityksi joutuvia lapsia. Hyljeksittyjen ryhmään otettiin mukaan hyljeksityt ja huomiotta jätetyt lapset. Pyrkimyksenä oli selvittää, löytyykö aineistosta pitkäaikaisesti ... -
Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
Mäkäläinen, Sakari; Nurminen, Janne (2016)Mäkäläinen, S. & Nurminen, J. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet
Minkkinen, Lauri; Myllymäki, Janne (2014)TIIVISTELMÄ Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne. 2014. Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktii-visuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Liikuntakasvatuksen laitos, ... -
Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin
Laitila, Jaakko; Aho, Tuomas (2015)Laitila, Jaakko & Aho, Tuomas. 2015. Yhdeksäsluokkalaisten fyysisen aktiivisuuden yhteydet koulumenestykseen ja jatko-opintosuunnitelmiin. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. 79 s. Lasten ...