Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sukupuolten välisiä eroja suhteessa muuttujiin. Tarkoituksena on myös selvittää, miten vahvasti käyttäytymisen haasteet ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet selittävät muuttujia. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusaineisto on kerätty osana ISKE-hanketta. Tutkimuskohteena ovat olleet 3. luokan oppilaat ja aineisto on kerätty kyselylomakkeella sekä oppilailta että opettajilta.
Tulosten mukaan käyttäytymisen haasteet ovat yhteydessä yleiseen sekä kirjoittamiseen ja lukemiseen liittyvään motivaatioon sekä kirjoittamisen koulumenestykseen. Vahvuudet puolestaan ovat yhteydessä kaikkiin muihin mitattaviin osa-alueisiin paitsi matematiikan koulumenestykseen. Tuloksista nousi esiin myös selkeät sukupuolten väliset erot. Lisäksi tulosten mukaan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet selittävät yleistä ja lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvää koulumotivaatiota käyttäytymisen haasteita vahvemmin. Käyttäytymisen haasteiden selitysaste kirjoittamisen koulumenestykseen oli puolestaan suurempi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppimisessa
Kaivonurmi, Emilia (2016)Tutkimukseni aiheena on käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppilaan oppimisessa. Tavoitteena on tutkia kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien vaikutusta ... -
Oppilaan käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet akateemisen minäkäsityksen suojatekijänä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta
Koivisto, Veera (2019)Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden viidennellä luokalla mitattujen käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksiin kuuluvien kouluvahvuuksien sekä koulumenestyksen yhteyksiä oppilaiden kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen. ... -
Hyljeksityt lapset : mitkä tekijät ennustavat lapsen hyljeksityksi joutumista ja miten se vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioon
Olsén, Maiju (2014)Tässä pro -gradu tutkimuksessa tarkasteltiin hyljeksityksi joutuvia lapsia. Hyljeksittyjen ryhmään otettiin mukaan hyljeksityt ja huomiotta jätetyt lapset. Pyrkimyksenä oli selvittää, löytyykö aineistosta pitkäaikaisesti ... -
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
Pesola, Taru (2015)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat yhteydessä oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa. Lisäksi haluttiin selvittää ennustavatko ensimmäisellä ... -
Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA)
Sointu, Erkko; Lappalainen, Kristiina; Hotulainen, Risto; Kuorelahti, Matti; Närhi, Vesa; Lambert, Matthew C.; Savolainen, Hannu (Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2018)Lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän arviointiin sekä arviointipohjaiseen näyttöön perustuvaan tukemiseen tarvitaan tutkittuja ja Suomessa toimivaksi todettuja arviointivälineitä. Tässä artikkelissa esitellään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.