dc.contributor.advisor | Savoilainen, Hannu | |
dc.contributor.author | Pesola, Taru | |
dc.date.accessioned | 2015-12-01T20:26:10Z | |
dc.date.available | 2015-12-01T20:26:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1505126 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47939 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko aktiivisuuden
ja tarkkaavuuden pulmat yhteydessä oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon
koulun alussa. Lisäksi haluttiin selvittää ennustavatko ensimmäisellä luokalla
havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat heikkoa osaamisen tasoa
ja motivaatiota toisella luokalla.
Tutkimuksen aineistona on käytetty Itä-Suomen erityisopetuksen kehityshankkeessa (ISKE) kerättyä materiaalia. Aineisto on kerätty vuosina 2010–2012 seitsemästä itäsuomalaisesta kunnasta. Näistä kunnista tutkimuksessa oli mukana 30 koulua ja 57 luokkaa. Tässä tutkimuksessa oli mukana 311 tutkittavaa alkuperäisestä 840 tutkittavan joukosta. Tutkittavat olivat tutkimuksen alkaessa ensimmäisellä luokalla. Seurantamittaus tehtiin oppilaiden ollessa toisella luokalla.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella oppilaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja osaamisen tason välillä voitiin havaita yhteys sekä tytöillä että pojilla. Sen sijaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien ja motivaation välisessä yhteydessä oli eroa sukupuolittain. Tyttöjen tarkkaavuuden pulmat näyttivät olevan yhteydessä heikkoon motivaatioon. Vastaavaa yhteyttä ei löytynyt pojilta. Tämä tutkimus osoitti myös, että ensimmäisellä luokalla havaitut aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat ennustavat heikkoa osaamisen tasoa toisella luokalla. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat eivät ennusta kuitenkaan motivaation tasoa ensimmäiseltä luokalta toiselle.
Tutkimuksen mukaan aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien vaikutus oppilaan osaamisen tasoon voitiin todeta jo ensimmäisillä luokilla. Tulos tukee aiempien tutkimuksien tuloksia. Tästä syystä olisi tärkeää löytää keinoja tukea aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmista kärsiviä oppilaita heti koulunkäynnin alussa. Tulevaisuudessa on tärkeää tutkia millaista tukea opettajat tarjoavat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien kanssa painivien oppilaiden koulunkäynnin tueksi. Toisaalta olisi tärkeää tarkastella miten opettajan koulutus valmistaa
opettajia tähän tehtävään. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (42 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat | |
dc.subject.other | motivaatio | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | ADHD | |
dc.title | Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512013881 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-12-01T20:26:11Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | itsesäätely | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |