University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Hyljeksityt lapset : mitkä tekijät ennustavat lapsen hyljeksityksi joutumista ja miten se vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioon

Icon
380.8 Kb

Authors
Olsén, Maiju
Date
2014
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tässä pro -gradu tutkimuksessa tarkasteltiin hyljeksityksi joutuvia lapsia. Hyljeksittyjen ryhmään otettiin mukaan hyljeksityt ja huomiotta jätetyt lapset. Pyrkimyksenä oli selvittää, löytyykö aineistosta pitkäaikaisesti hyljeksittyjen lasten ryhmä, mitkä lapseen ja perheeseen liittyvät tekijät ennustavat hyljeksityksi joutumista ja miten hyljeksityksi joutuminen vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioon. Tämä tutkimus on osa Alkuportaat –pitkittäistutkimusta, jossa oli mukana noin 2348 lasta ja noin 1964 vanhempaa. Lasten sosiaalisesta statuksesta saatiin tietoa nimeämismenetelmään perustuvan toveriarvioinnin avulla. Sosiaalista kompetenssia arvioivat esikouluopettajat MASK –menetelmällä. Lasten koulumenestystä mitattiin yksinkertaistella aritmeettisella testillä ja lasten teknistä lukutaitoa mitattiin ala-asteen lukutestin TL2-osatestillä. Lasten motivaatiosta saatiin tietoa tehtävien välttämiseen liittyneestä kyselystä, jonka vanhemmat, tässä tapauksessa äiti, täytti 4.lk keväällä. Vanhempien koulutustaustasta, kasvatustyyleistä, äidin masennuksesta ja stressistä saatiin tietoa kyselylomakkeilla. Tulosten analyysiin käytettiin IBM SPSS Statistics 21-ohjelmistoa ja menetelminä käytettiin ristiintaulukointia, logistista regressioanalyysia ja toistomittausten varianssianalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että lasten joukosta pystyttiin määrittelemään pitkäaikaisesti (2. luokasta 4. luokkaan) hyljeksittyjen lapsien joukko (n=237). Vanhempien koulutustausta, äidin stressi, masennus ja alhainen kasvatuksen myönteisyys ennustivat lapsen joutumista hyljeksityiksi. Lapsiin liittyvistä tekijöistä yhteistyökyky ja empatia toimivat ehkäisevinä tekijöinä hyljeksityksi joutumiselle, kun taas impulsiivisuus ja häiritsevyys ennustivat lapsen kuulumista kyseiseen ryhmään. Hyljeksittyjen ryhmässä matematiikan ja teknisen lukutaidon kehitys 1. luokalta 4. luokalle oli tilastollisesti erittäin merkitsevästi heikompaa kuin verrokkien ryhmässä. Lasten motivaatio pysyi verrokeilla samana 1. luokalta 4. luokalle, mutta parani suuntaa antavasti hyljeksityillä. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että sekä vanhempien koulutustausta ja äidin hyvinvointi vaikuttavat siihen, joutuuko lapsi hyljeksityksi. Lapsen sosiaalinen kompetenssi vaikutti myös siihen kuuluiko lapsi hyljeksittyjen ryhmään, erityisesti yhteistyötaidot näyttävät toimivan ehkäisevänä tekijänä. Hyljeksityksi joutuminen vaikutti myös lapsen matematiikan ja lukutaidon kehitykseen, motivaatioon sillä ei juuri ollut vaikutusta. Tämän tiedon perusteella voidaan ajatella, että sekä lasten, että vanhempien tukitoimet ovat avain asemassa ehkäisemässä lasta joutumasta hyljeksityksi. ...
Alternative title
Mitkä tekijät ennustavat lapsen hyljeksityksi joutumista ja miten se vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioon
Keywords
lasten vertaissuhteet hyljeksityt lapset sosiaalinen status sosiaalinen kompetenssi aggressiivisuus koulumenestys lapset vertaissuhteet sosiaalinen asema opintomenestys motivaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602161580

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon 

    Hartikka, Reetta (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ...
  • Lapsen sosiaalisen kompetenssin yhteys sosiaaliseen statukseen ja vanhemmuustyyleihin 

    Järvinen, Heini (2013)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisen kompetensiin yhteyttä lasten sosiaaliseen statukseen, lasten kohtaamiin vanhemmuustyyleihin sekä vanhemmuustyylien moderoivaa vaikutusta sosiaalisen kompetenssin ja sosiaalisen ...
  • Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa 

    Pesola, Taru (2015)
    Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat yhteydessä oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa. Lisäksi haluttiin selvittää ennustavatko ensimmäisellä ...
  • Lasten sosiometrinen status ja koulutaitojen kehitys kahden ensimmäisen kouluvuoden aikana 

    Hamburg, Nina (2003)
  • Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus 

    Keränen, Kim (2018)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre