Laaja-alaiset osaamistavoitteet opetus- ja kasvatustyön perusteina : perusopetuksen opettajien näkökulmia
Päivämäärä
2015Lindfors, Krista ja Rahikainen, Tiia. 2015 LAAJA-ALAISET
OSAAMISTAVOITTEET KASVATUSTYÖN PERUSTANA.
PERUSOPETUKSEN OPETTAJIEN NÄKÖKULMIA. Perusopetuksen
opettajien näkökulma. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän
yliopiston kasvatustieteiden laitos. Erityispedagogiikan laitos ja
Opettajankoulutuslaitos. 78 sivua.
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli Perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteiden voimaan tuleminen vuonna 2016. Tutkimuksemme
päätarkoituksena oli saada käsitys siitä, kuinka perusopetuksen opettajat
huomioivat laaja-alaisten osaamistavoitteiden saavuttamisen omassa
opetuksessaan. Tämän lisäksi halusimme selvittää, millaisia vaikeuksia ja
kehitysideoita opettajat olivat havainneet liittyen laaja-alaisten
osaamistavoitteiden opettamiseen. Tämän fenomenologis-hermeneuttisen
tutkimuksen aineisto kerättiin sekä haastatteluna että sähköpostikyselynä.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tämän tutkimuksen perusteella opettajat mainitsivat keskeisimmiksi asioiksi
opetustyössään avoimen keskustelun sekä yhteiset toimintaperiaatteet koulun
ja kodin välillä. Ongelmallisena opettajat kokivat erityisesti oppilaiden
yksilöllisen huomioinnin sekä koulun ja kodin epäjohdonmukaiset
kasvatuskäytännöt. Ratkaisuideoina mainittiin avoin keskustelu vanhempien ja
oppilaiden kanssa.
Hakusanat: laaja-alainen osaaminen, kasvatustyö, kodin ja koulun yhteistyö,
yksilöllisyys, perusopetus
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppimisen tuki perusopetuksen liikunnassa
Pikkupeura, Vilma; Lindeman, Anni; Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat Suomen perusopetuksen kulmakiviä. Oppilaalla on oikeus saada koulunkäynnin ja oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tukea annetaan kolmiportaisen mallin mukaisesti. Yleinen tuki ... -
Education Export in Basic Education in Finland : South Korean Elementary Pupils’ Positive and Challenging Experiences
Kamali Vinne, Farzaneh; Kantelinen, Ritva; Suero Montero, Calkin; Elgundi, Zinap; Partanen, Hanne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Nowadays more and more governments consider internationally competitive education as an asset, which is also reflected in a growing interest in education export branding in Finland. Education export in general can be defined ... -
Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Ruuskanen, Jenna (2022)Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ... -
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ... -
"Tässä työssä on elämän makua" : perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Härkönen, Mira (2013)TIIVISTELMÄ Härkönen M. 2013. ”Tässä työssä on elämän makua”. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.