Laaja-alaiset osaamistavoitteet opetus- ja kasvatustyön perusteina : perusopetuksen opettajien näkökulmia

Abstract
Lindfors, Krista ja Rahikainen, Tiia. 2015 LAAJA-ALAISET OSAAMISTAVOITTEET KASVATUSTYÖN PERUSTANA. PERUSOPETUKSEN OPETTAJIEN NÄKÖKULMIA. Perusopetuksen opettajien näkökulma. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos. Erityispedagogiikan laitos ja Opettajankoulutuslaitos. 78 sivua. Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden voimaan tuleminen vuonna 2016. Tutkimuksemme päätarkoituksena oli saada käsitys siitä, kuinka perusopetuksen opettajat huomioivat laaja-alaisten osaamistavoitteiden saavuttamisen omassa opetuksessaan. Tämän lisäksi halusimme selvittää, millaisia vaikeuksia ja kehitysideoita opettajat olivat havainneet liittyen laaja-alaisten osaamistavoitteiden opettamiseen. Tämän fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen aineisto kerättiin sekä haastatteluna että sähköpostikyselynä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tämän tutkimuksen perusteella opettajat mainitsivat keskeisimmiksi asioiksi opetustyössään avoimen keskustelun sekä yhteiset toimintaperiaatteet koulun ja kodin välillä. Ongelmallisena opettajat kokivat erityisesti oppilaiden yksilöllisen huomioinnin sekä koulun ja kodin epäjohdonmukaiset kasvatuskäytännöt. Ratkaisuideoina mainittiin avoin keskustelu vanhempien ja oppilaiden kanssa. Hakusanat: laaja-alainen osaaminen, kasvatustyö, kodin ja koulun yhteistyö, yksilöllisyys, perusopetus
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201511133655Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share