"Tässä työssä on elämän makua" : perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
TIIVISTELMÄ
Härkönen M. 2013. ”Tässä työssä on elämän makua”. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 88 sivua.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, millaisia kokemuksia opettajilla on, mutta myös, miten opettajat kirjoittavat näistä kokemuksistaan. Aineistona oli yhdeksän perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajan kirjoitelmaa, jotka kerättiin MOKU-hankkeen yhteyshenkilöiden ja henkilökohtaisten kontaktien kautta. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysia ja diskurssianalyysia.
Kirjoittaessaan kodin ja koulun yhteistyöstä opettajat nostivat esiin kokemuksiaan yhteistyön merkityksestä ja muodoista. Opettajat kirjoittivat myös yhteistyön erilaisista piirteistä ja korostivat piirteitä, joita hyvä yhteistyö opettajalta vaatii. Näiden lisäksi opettajat kirjoittivat haasteista, joita ovat yhteistyön puitteissa kohdanneet. Opettajien tapoja kirjoittaa kokemuksistaan lähestyttiin kokemus- ja tekstilajidiskurssin avulla. Osa opettajista etäännytti itsensä yhteistyöstä ja kuvasi yhteistyötä ikään kuin toisen silmin katsottuna. Osa taas asemoi itsensä lähemmäs yhteistyön keskiötä. Tuloksissa näkyy myös se, että koko perheen yhteiskuntaan ja kouluun kotoutumisen tukeminen vaikuttaa joidenkin opettajien tapaan lähestyä omaa rooliaan yhteistyössä. Kirjallisen ilmaisun tyylikirjoitelmissa oli vaihtelevaa ja rikasta.
Opettajat kokivat, että kodin ja koulun yhteistyö on tärkeää ja yhteistyön käytänteitä pyritään jatkuvasti kehittämään. Työssään kohtaamista haasteita huolimatta perusopetukseen valmistavan luokan opettajat pyrkivät näkemystensä mukaisesti tekemään parhaansa oppilaiden koulunkäynnin sujumiseksi sekä oppilaiden ja näiden perheiden kotoutumisen tukemiseksi.
Avainkäsitteitä: perusopetukseen valmistava opetus, kodin ja koulun yhteistyö, monikulttuurisuus, sisällönanalyysi, diskurssianalyysi
...
Muu nimeke
Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ... -
Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa
Laitinen, Minna (2016)TIIVISTELMÄ Laitinen, Minna. 2016. Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
Opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta
Panula, Tuuli; Parviainen, Aino (2016)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on antaa ... -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
Integraatiota ja inkluusiota : valmistavan opetuksen hyvät käytänteet
Naukkarinen, Heidi; Tiermas, Anne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Perusopetukseen valmistavaa opetusta järjestetään kunnissa eri tavoin. Erityisesti pääkaupunkiseudulla alkuopetusikäisten valmistavaa opetusta on ryhdytty järjestämään inklusiivisesti yleisopetuksen ryhmässä. Tarvitaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.