Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Kodin lukuympäristö lukutaidoltaan eroavissa ryhmissä

Thumbnail
Katso/Avaa
516.3Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Jalli, Iida |
Puranen, Elina
Päivämäärä
2015
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Jalli, Iida & Puranen, Elina. 2015. Kodin lukuympäristö lukutaidoltaan eroavissa ryhmissä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristöä lukutaidoiltaan eroavissa alaryhmissä. Tutkimuksen aineisto kerättiin lasten ollessa ensimmäisellä ja toisella luokalla. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin kodin lukuympäristössä on eroja heikkojen, keskitasoisten ja hyvien lukijoiden ryhmien välillä. Lisäksi tarkasteltiin, eroaako kodin lukuympäristö riippuen lapsen sukupuolesta. Kolmanneksi tutkittiin, missä määrin kodin lukuympäristön antama tuki muuttui lukutaitoryhmissä ensimmäiseltä toiselle luokalle. Tutkimus on osa Alkuportaat - Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla -seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto koostui äitien kyselyvastauksista (n = 1263–1473) sekä lasten lukutaitoa koskevasta testitiedosta. Jaottelu lukutaitoryhmiin perustui toisen luokan keväällä arvioituun lukemisen sujuvuuteen. Kodin lukuympäristöä tarkasteltiin viiden mitan kautta, joita olivat yhteinen lukeminen, itsenäinen lukeminen, kirjastokäyntien määrä, kotona olevien lastenkirjojen määrä sekä lukemaan opettaminen kotona. Tutkimuksen tulosten mukaan heikoilla lukijoilla kodin lukuympäristön tarjoama tuki oli alhaisempaa kaikissa muissa mitoissa paitsi lukemaan opettamisessa. Tulokset osoittivat myös, että tytöt lukivat poikia enemmän itsenäisesti ja kävivät useammin kirjastossa. Analyyseissa ei ilmennyt sukupuolen ja lukutaitoryhmän välisiä yhdysvaikutuksia missään mitoissa. Lukuun ottamatta itsenäistä lukemista kodin lukuympäristön antama tuki väheni iän myötä. Havaitut yhteydet tuen ja lasten lukutaidon välillä viittaavat siihen, että kodin lukuympäristöön tulisi kiinnittää huomiota, jotta se olisi mahdollisimman monipuolisesti lapsen lukutaidon kehittymistä tukeva. AVAINSANAT: kodin lukuympäristö, lukutaito, kodin tuki, alkuopetus ...
Asiasanat
Kodin lukuympäristö lukutaito kodin tuki alkuopetus koti lukeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509152876

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [21535]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste
Open Science Centre