Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
Päivämäärä
2017Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristön yhteyttä esiopetusikäisen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka kodin lukuympäristö on yhteydessä lukemisen valmiuksien kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lisäksi tarkasteltiin lapsen oman kiinnostuksen yhteyttä lukivalmiuksien lähtötasoon esiopetusvuoden alussa. Tutkimuksen aineisto koostui TESS (Teacher Stress Study) -tutkimuksen esiopetusikäisten lasten testeistä sekä heidän huoltajiensa kyselyistä (n = 308).
Kodin lukuympäristön tekijöiden, itsenäisen ja yhteisen lukemisen, teknologian käytön, kirjastokäyntien määrän sekä kotona olevan lastenkirjojen määrän yhteyttä verrattiin lukemisen valmiuksiin, joita tässä tutkimuksessa olivat lukemisen sujuvuus, alkuäänteen tunnistaminen ja kirjaintuntemus. Analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä, yleistä lineaarista mallia sekä hierarkkista regressioanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että itsenäinen lukeminen oli kodin lukuympäristön tekijöistä eniten yhteydessä lukemisen valmiuksiin. Erityisesti itsenäinen lukeminen oli yhteydessä sujuvan lukemisen taitoon. Muut lukuympäristön tekijät olivat huomattavasti heikommin tai eivät ollenkaan yhteydessä lukemisen valmiuksiin. Itsenäinen lukeminen oli myös yhteydessä sujuvan lukemisen kehitykseen esiopetusvuoden aikana. Lapsen oman kiinnostuksen havaittiin olevan yhteydessä alkuäänteen tunnistamisen ja kirjaintuntemuksen kanssa. Tutkimustulokset viittaavat siihen, että on tärkeää innostaa lasta itsenäiseen lukemiseen ja pitää yllä kiinnostusta kirjoitettua kieltä kohtaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteys lasten lempikirjoihin ensimmäisellä luokalla : Elloja, Risto Räppääjiä ja dinosauruskirjoja
Reinilä, Juha-Matti; Simonen, Joonas (2014)Tutkielmassa selvitettiin lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteyttä lasten lempikirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten, riski- ja kontrolliryhmän sekä heikkojen ja muiden lukijoiden välisiä eroja lempikirjojen ... -
Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
Hakola, Anna-Maria (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteyttä lapsen lukuintoon luokilla 1–4. Kodin lukuympäristön määriteltiin koostuvan yhteisestä lukemisesta ja lukemaan opettamisesta. Lapsen ... -
Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
Wiik, Eva; Lehtinen, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kodin lukuympäristö on yhteydessä lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tarkastelimme ensin, millainen kodin lukuympäristö ja sujuva lukutaito 1. ja 2. luokkalaisilla lapsilla on ... -
Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
Montonen, Katariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan ... -
Kielellistä kehitystä tukevan intervention yhteys lasten lukemisen valmiuksien kehittymiseen
Räty, Johanna (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.