Kodin lukuympäristö lukutaidoltaan eroavissa ryhmissä
Päivämäärä
2015Jalli, Iida & Puranen, Elina. 2015. Kodin lukuympäristö lukutaidoltaan eroavissa ryhmissä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristöä lukutaidoiltaan eroavissa alaryhmissä. Tutkimuksen aineisto kerättiin lasten ollessa ensimmäisellä ja toisella luokalla. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin kodin lukuympäristössä on eroja heikkojen, keskitasoisten ja hyvien lukijoiden ryhmien välillä. Lisäksi tarkasteltiin, eroaako kodin lukuympäristö riippuen lapsen sukupuolesta. Kolmanneksi tutkittiin, missä määrin kodin lukuympäristön antama tuki muuttui lukutaitoryhmissä ensimmäiseltä toiselle luokalle. Tutkimus on osa Alkuportaat - Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla -seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto koostui äitien kyselyvastauksista (n = 1263–1473) sekä lasten lukutaitoa koskevasta testitiedosta. Jaottelu lukutaitoryhmiin perustui toisen luokan keväällä arvioituun lukemisen sujuvuuteen.
Kodin lukuympäristöä tarkasteltiin viiden mitan kautta, joita olivat yhteinen lukeminen, itsenäinen lukeminen, kirjastokäyntien määrä, kotona olevien lastenkirjojen määrä sekä lukemaan opettaminen kotona. Tutkimuksen tulosten mukaan heikoilla lukijoilla kodin lukuympäristön tarjoama tuki oli alhaisempaa kaikissa muissa mitoissa paitsi lukemaan opettamisessa. Tulokset osoittivat myös, että tytöt lukivat poikia enemmän itsenäisesti ja kävivät useammin kirjastossa. Analyyseissa ei ilmennyt sukupuolen ja lukutaitoryhmän välisiä yhdysvaikutuksia missään mitoissa. Lukuun ottamatta itsenäistä lukemista kodin lukuympäristön antama tuki väheni iän myötä. Havaitut yhteydet tuen ja lasten lukutaidon välillä viittaavat siihen, että kodin lukuympäristöön tulisi kiinnittää huomiota, jotta se olisi mahdollisimman monipuolisesti lapsen lukutaidon kehittymistä tukeva.
AVAINSANAT: kodin lukuympäristö, lukutaito, kodin tuki, alkuopetus
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
Koponen, Maiju-Riikka; Voimio, Henna-Riikka (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristön yhteyttä esiopetusikäisen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka kodin lukuympäristö on yhteydessä lukemisen valmiuksien kehitykseen ... -
Lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteys lasten lempikirjoihin ensimmäisellä luokalla : Elloja, Risto Räppääjiä ja dinosauruskirjoja
Reinilä, Juha-Matti; Simonen, Joonas (2014)Tutkielmassa selvitettiin lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteyttä lasten lempikirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten, riski- ja kontrolliryhmän sekä heikkojen ja muiden lukijoiden välisiä eroja lempikirjojen ... -
The effects of book exposure and reading interest on oral language skills of children with and without a familial risk of dyslexia
Caglar-Ryeng, Ømur; Eklund, Kenneth; Nergård-Nilssen, Trude (John Wiley & Sons, 2020)The potential role of home literacy environment (HLE) in children's language development has been widely studied. However, data on the HLE of children with familial risk (FR) of dyslexia are limited. In this longitudinal ... -
Parental involvement and children ́s academic skills
Silinskas, Gintautas (University of Jyväskylä, 2012) -
Development of literacy in kindergarten and primary school
Leppänen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2006)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.