Lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteys lasten lempikirjoihin ensimmäisellä luokalla : Elloja, Risto Räppääjiä ja dinosauruskirjoja
Date
2014Tutkielmassa selvitettiin lukutaidon ja kodin lukuympäristön yhteyttä lasten
lempikirjoihin. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten, riski- ja kontrolliryhmän sekä
heikkojen ja muiden lukijoiden välisiä eroja lempikirjojen suhteen. Tutkimus on
osa Alkuportaat-seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien
alkupolulla), jossa lapsia on seurattu esiopetusvuodesta neljännen luokan
loppuun sekä yläkoulussa että sitä edeltävässä siirtymässä. Tämän tutkimuksen
aineisto kerättiin vuoden 2008 keväällä, jolloin lapset (n = 2133) olivat
ensimmäisellä luokalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin äideille suunnattuja
kyselylomakkeita sekä lasten lukutestejä. Tutkimukseen osallistui 2133 äitiä,
joista 1474 raportoi lastensa lempikirjoja. Analyysit kohdentuivat otokseen (n =
1474), josta oli käytettävissä sekä kyselylomaketietoja että lasten testitietoja.
Tulokset tukivat aiempia tutkimuksia sukupuolten välisistä eroista
lukemisen suhteen. Lasten lukutaito ja kodin lukuympäristö olivat tilastollisesti
merkitsevästi yhteydessä lasten lempikirjamainintoihin. Äitien raportoinnin
mukaan tytöt lukivat itsenäisesti poikia enemmän, mutta vanhemman kanssa
yhdessä lukemisen suhteen sukupuolten välillä ei ollut eroja. Sukupuolten
välillä ilmeni tilastollisesti merkitseviä eroja siinä, millaiseen kategoriaan
kuuluvat lempikirjat olivat maininnoissa tyypillisiä. Riskiryhmän ja heikkojen
lukijoiden havaittiin mainitsevan keskimäärin vähemmän lempikirjoja kuin
kontrolliryhmän ja muiden lukijoiden ja heidän välillään oli eroja siinä,
millaisia lempikirjoja mainittiin.
Tulosten mukaan tytöt lukevat keskimäärin luettavuudeltaan
haastavampia kirjoja kuin pojat. Lukutaidon alkuvaiheessa olevien lasten
pienempi lempikirjojen mainintamäärä saattaa johtua alhaisemmasta
lukumotivaatiosta tai siitä, että lukutaidon haasteiden vuoksi lempikirjoja ei
vielä ole niin paljon. Tutkimus nostaa esiin kysymyksen siitä, että
lukemismotivaation herättämiseksi on tärkeää, että vanhemmat ja opettajat
löytävät sopivaa lukemista lukutaidoltaan erilaisille lapsille.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29650]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteys lapsen lukuintoon luokilla 1–4
Hakola, Anna-Maria (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin esikoulussa mitatun kodin lukuympäristön yhteyttä lapsen lukuintoon luokilla 1–4. Kodin lukuympäristön määriteltiin koostuvan yhteisestä lukemisesta ja lukemaan opettamisesta. Lapsen ... -
Kodin lukuympäristön yhteys oppilaan kirjoitustaitoon 2. luokalla
Montonen, Katariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kodin lukuympäristön yhteyttä oppilaiden kirjoitustaitoon 2. luokalla. Lisäksi selvitettiin, onko kodin lukuympäristö yhteydessä oppilaiden kirjoitustaitoon, kun huomioidaan ... -
Kodin lukuympäristön yhteys esiopetusikäisen lukemisen valmiuksiin
Koponen, Maiju-Riikka; Voimio, Henna-Riikka (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kodin lukuympäristön yhteyttä esiopetusikäisen lapsen lukemisen valmiuksiin. Tavoitteena oli myös selvittää kuinka kodin lukuympäristö on yhteydessä lukemisen valmiuksien kehitykseen ... -
Yhdeksäsluokkalaisten keinot lukutaidon kehittämiseksi
Sääkslahti, Minna; Saviniemi, Maija; Palola, Elina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Nuorten lukutaito on ollut viime vuosina usein esillä mediassa. Keskustelussa on noussut esiin erityisesti huoli lukutaidon heikkenemisestä ja lukemisharrastuksen hiipumisesta. Aihetta ovat käsitelleet lähes pelkästään ... -
Lukemaan opettaminen ja lukutaito ensimmäisellä luokalla
Ruotsalainen, Jenni (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Jenni Ruotsalaisen kasvatustieteen väitöskirja "Literacy instruction and reading performance in first grade classrooms" tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa 20.5.2022. ...