dc.contributor.advisor | Savolainen, Hannu. | |
dc.contributor.author | Löppönen, Tuulikki | |
dc.date.accessioned | 2015-09-02T10:28:32Z | |
dc.date.available | 2015-09-02T10:28:32Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1494121 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46744 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Löppönen, Tuulikki. 2015. Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.
Pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka kiinnittävät erityispedagogista tukea tarvitsevia, ammattiin opiskelevia nuoria kouluun ja opintoihin. Tarkoituksena oli kuulla nuoria sekä tuoda esille heidän omakohtaisia kokemuksiaan. Kouluun kiinnittymistä on tutkittu suomessakin, mutta tutkimus on suuntautunut pääasiassa peruskouluikäisiin. Ammattiin opiskelevia erityisopiskelijoita on tutkittu vähemmän. Tätä tietoa kuitenkin tarvitaan, kun halutaan vahvistaa kouluun kiinnittymistä ja ehkäistä koulupudokkuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina huhti-toukokuussa 2014. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa opiskelijaa. Heillä oli taustallaan erilaisia oppimisen vaikeuksia ja he valikoituivat kuudelta eri koulutussektorilta (puuala, metalli- ja koneala, matkailuala, kauneusala, pintakäsittelyala ja logistiikka). Haastateltavat olivat 16-21-vuotiaita ja opiskelemassa ensimmäistä ammattiaan. Kaikille haastatelluille oli tehty oma henkilökohtainen opetussuunnitelma ja he saivat erityispedagogista tukea tarvitsemiinsa oppiainesisältöihin, jotka useimmiten oli myös yksilöllistetty. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja yhden haastattelun kesto oli noin kolmekymmentä minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.Tämän tutkimuksen tulokset tuovat esille viisi erilaista kouluun kiinnittymisen ulottuvuutta. Näitä opiskelijoita kiinnittää opintoihinsa: toiveet tulevaisuudesta, soveltuvaksi koettu tapa opiskella, opiskeluympäristön sosiaaliset suhteet, huoltajien tuki sekä kulttuurinen normi opiskelusta osana nuoren elämää.
Tutkimustulokset kaipaavat toistettavuutta ja isompaa aineistoa yleistysten tekemiseen, mutta tulokset toivat tärkeää tietoa riskiryhmän keskeisistä tavoista kiinnittyä kouluun ja opintoihin. Kouluun kiinnittymisen tukeminen on oltava tärkeässä asemassa opettajien ja koulun henkilökunnan toimintaa myös ammatillisten opintojen aikana. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (64 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | nuoruus elämänvaiheena | |
dc.subject.other | ammatillinen erityisopetus | |
dc.subject.other | erityisopiskelija | |
dc.title | Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509022791 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-09-02T10:28:32Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | ammatillinen erityisopetus | |
dc.subject.yso | erityisopiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |