“Se oli hyvä juttu, et ei laiteta kaikkii vaan samaa klönttiin.” : ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden kokemukset tarjotusta tuesta
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden kokemuksia oppilaitoksen heille tarjoamasta tuesta opintojen loppuunsaattamiseksi ja selvittää, minkälaisen merkityksen opiskelijat antavat saamalleen erityisopetukselle. Tarkastelimme tarjottua tukea kouluun kiinnittymisen teorian viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena syksyllä 2020. Haastatteluihin osallistui seitsemän täysi-ikäistä toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevaa opiskelijaa, joilla oli kokemuksia erityisopetuksesta ja ohjaus- ja tukipalveluista opintojensa aikana. Aineiston analysoinnissa käytimme teoriaohjautuvaa sisällönanalyysia. Tutkimuksessa kouluun kiinnittymistä tukevat tekijät ryhmittyvät emotionaaliseen, toiminnalliseen ja kognitiiviseen ulottuvuuteen ja niitä tuetaan kattavasti erityisopetuksen keinoin. Opiskelijoiden kouluun kiinnittymistä tukivat oppilaitoksen fyysiset tilat, joustavat opetusjärjestelyt, vuorovaikutus sekä ohjaus- ja tukipalvelut. Tulosten mukaan kouluun kiinnittymisen ulottuvuudet huomioidaan erityisopetuksessa, jossa tarjotaan näiden lisäksi myös henkilökohtaista tukea opintoihin. Tutkimuksemme mukaan erityisopetus on eheyttävää toimintaa, jossa kohdataan opiskelija yksilönä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että ammatillisissa oppilaitoksissa tarjolla oleva erityisopetus on merkityksellistä ja sen resurssit tulee taata.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
Mujunen, Enni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä ... -
Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen
Löppönen, Tuulikki (2015)TIIVISTELMÄ Löppönen, Tuulikki. 2015. Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Pro gradu- tutkielman ... -
Ammatillisen oppilaitoksen sosiaalinen konteksti lähihoitajaopiskelijoiden psykologisiin perustarpeisiin vastaajana ja kouluun kiinnittäjänä
Kilpeläinen, Outi; Pelkonen, Kaisa (2019)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin ammatillista oppilaitosta kouluun kiinnittymiseen yhteydessä olevana sosiaalisena kontekstina. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia oppilaitosympäristöstään ja vertaamalla ... -
"Puhun nyt omasta kokemuksestani..." : ammatillisten opiskelijoiden argumentointikeinot mielipidetekstissä
Kinnunen, Noomi (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden argumentaatiota mielipideteksteissä. Tutkielmassa selvitetään, millaisia sisällöllisiä ja rakenteellisia keinoja opiskelijat käyttävät ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.