Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
Päivämäärä
2021Kouluun kiinnittymisen käsite on alun perin muodostunut koulun keskeyttämisen tutkimuksen myötä. Kiinnittymisellä kuvataan oppilaan asennetta ja sitoutumista koulunkäyntiin. Erityisoppilaat voivat olla suuremmassa riskissä koulutuksen keskeytymiseen kouluun liittyvien haasteiden takia, ja tästä syystä tutkimuksemme kontekstiksi valikoitui erityisluokka.
Tässä tutkielmassa pyrimme selvittämään erityisopettajien käsityksiä siitä, millaista oppilaan kouluun kiinnittyminen on erityisluokassa ja millainen merkitys erityisluokalla on oppilaan kiinnittymiselle. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koottiin eri puolilta Suomea toimivilta erityisopettajilta (n=6) teemahaastatteluina. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa näyttäytyi pääosin positiivisena. Erityisluokan oppilaat viihtyivät luokassaan ja osallistuivat opetukseen. Osalle toistuvat poissaolot olivat ongelma. Erityisluokan tukijärjestelmä koostui seitsemästä tuen osa-alueesta, joista tärkeimmiksi opettajien käsitysten perusteella muodostuivat opetuksen oppilaslähtöisyys sekä vuorovaikutuksen lämpimyys.
Erityisluokissa viihtyminen voi tarkoittaa opiskelutavan olevan luokkien oppilaille sopiva. Huolestuttavaa kuitenkin on se, ettei toistuviin poissaoloihin tiettyjen oppilaiden kohdalla kyetty puuttumaan. Erityisluokissa tapahtuva kiinnittymisen tuki on riittävin resurssein mahdollista järjestää myös yleisopetuksen ryhmissä. Tämä ei kuitenkaan kaikkien oppilaiden kohdalla välttämättä lisää kouluun kiinnittymistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29742]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Korpio-Mäkelä, Liisa; Sandberg , Susanne (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen ... -
Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen
Löppönen, Tuulikki (2015)TIIVISTELMÄ Löppönen, Tuulikki. 2015. Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Pro gradu- tutkielman ... -
OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
Nolvi, Saara (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oppilaiden kouluun kiinnittyminen –mittarin (OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuperäiseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lisäksi tutkittiin oppilaiden ... -
Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja luvattomat koulupoissaolot
Mustajärvi, Marika (2015) -
Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
Holappa, Riitta Elina (2015)Oppilaan kouluun kiinnittyminen on tärkeä tekijä oppilaan koulussa viihtyvyydelle sekä opintomenestykselle. Appleton ym. (2006) kehittelivät mittarin mittaamaan oppilaan koulun kiinnittymisen kognitiivista ja psykologista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.