Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen
TIIVISTELMÄ
Löppönen, Tuulikki. 2015. Ammattiin opiskelevan erityisopiskelijan kouluun kiinnittyminen. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos.
Pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka kiinnittävät erityispedagogista tukea tarvitsevia, ammattiin opiskelevia nuoria kouluun ja opintoihin. Tarkoituksena oli kuulla nuoria sekä tuoda esille heidän omakohtaisia kokemuksiaan. Kouluun kiinnittymistä on tutkittu suomessakin, mutta tutkimus on suuntautunut pääasiassa peruskouluikäisiin. Ammattiin opiskelevia erityisopiskelijoita on tutkittu vähemmän. Tätä tietoa kuitenkin tarvitaan, kun halutaan vahvistaa kouluun kiinnittymistä ja ehkäistä koulupudokkuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluina huhti-toukokuussa 2014. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa opiskelijaa. Heillä oli taustallaan erilaisia oppimisen vaikeuksia ja he valikoituivat kuudelta eri koulutussektorilta (puuala, metalli- ja koneala, matkailuala, kauneusala, pintakäsittelyala ja logistiikka). Haastateltavat olivat 16-21-vuotiaita ja opiskelemassa ensimmäistä ammattiaan. Kaikille haastatelluille oli tehty oma henkilökohtainen opetussuunnitelma ja he saivat erityispedagogista tukea tarvitsemiinsa oppiainesisältöihin, jotka useimmiten oli myös yksilöllistetty. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja yhden haastattelun kesto oli noin kolmekymmentä minuuttia. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.Tämän tutkimuksen tulokset tuovat esille viisi erilaista kouluun kiinnittymisen ulottuvuutta. Näitä opiskelijoita kiinnittää opintoihinsa: toiveet tulevaisuudesta, soveltuvaksi koettu tapa opiskella, opiskeluympäristön sosiaaliset suhteet, huoltajien tuki sekä kulttuurinen normi opiskelusta osana nuoren elämää.
Tutkimustulokset kaipaavat toistettavuutta ja isompaa aineistoa yleistysten tekemiseen, mutta tulokset toivat tärkeää tietoa riskiryhmän keskeisistä tavoista kiinnittyä kouluun ja opintoihin. Kouluun kiinnittymisen tukeminen on oltava tärkeässä asemassa opettajien ja koulun henkilökunnan toimintaa myös ammatillisten opintojen aikana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
Seppälä, Milla (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ... -
”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
Mujunen, Enni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä ... -
“Se oli hyvä juttu, et ei laiteta kaikkii vaan samaa klönttiin.” : ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden kokemukset tarjotusta tuesta
Ylipahkala, Laura; Rimaaja, Lauri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella toisen asteen ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden kokemuksia oppilaitoksen heille tarjoamasta tuesta opintojen loppuunsaattamiseksi ja selvittää, minkälaisen merkityksen ... -
OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
Nolvi, Saara (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oppilaiden kouluun kiinnittyminen –mittarin (OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuperäiseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lisäksi tutkittiin oppilaiden ... -
Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta
Risikko, Marika; Miettinen, Lotta (2021)Kouluun kiinnittymisen käsite on alun perin muodostunut koulun keskeyttämisen tutkimuksen myötä. Kiinnittymisellä kuvataan oppilaan asennetta ja sitoutumista koulunkäyntiin. Erityisoppilaat voivat olla suuremmassa riskissä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.