Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen reformin myötä ajankohtainen aihe. Siihen on kiinnitettävä aiempaa enemmän huomiota, jotta koulutuksen keskeyttäminen vähenisi ja kiinnittyminen työelämään helpottuisi ja nopeutuisi. Tutkimuksessa selvitettiin miten nuorten kanssa toimivat asiantuntijat kuvaavat nuorten käsityksiä ja valmiuksia työelämää kohtaan ja millaisia käsityksiä heillä on erityistä tukea tarvitsevien työelämän ulkopuolelle jäämisestä ja syrjäytymisestä.
Tutkimus toteutettiin fenomenografisen lähestymistavan avulla. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina puolistrukturoituna teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa asiantuntijaa. Heistä neljä työskenteli ammatillisessa koulutuksessa ja neljä ammatillisen koulutuksen ulkopuolisissa yhteistyöorganisaatioissa. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin avulla.
Haastateltujen asiantuntijoiden mukaan ammatillisen koulutuksen erityistä tukea tarvitsevien uraohjaus nähdään 1) yhteiskuntaan sekä työ- ja itsenäiseen elämään sijoittumisen tukena ja motivointina, ja 2) itsetuntemuksen lisäämisenä ja oman osaamisen tiedostamisena. Tutkimuksessa selvisi myös, että asiantuntijoiden mukaan on myös paljon päämäärätietoisia nuoria, joilla on tavoitteita ja suunnitelmia omaan elämäänsä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kaikille yksilöllisten tarpeiden mukaan mahdollistettu uraohjaus kehittää samalla myös opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, Laura (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ... -
Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden tasa-arvoisen osallisuuden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina; Suni, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Työelämässä tarvittavan kielitaidon haltuunotto edellyttää tasa-arvoista osallisuutta ja monipuolisia mahdollisuuksia käyttää kieltä jo ammatillisten opintojen aikana. Tässä artikkelissa tarkastellaan käytänteitä, jotka ... -
”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
Mujunen, Enni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä ... -
Case: koronan aiheuttaman etäopetuksen vaikutukset opiskelijoiden kokemukseen hyvinvoinnista ammatillisessa koulutuksessa
Heinonen, Tuomas (2021)Koronapandemia aiheutti pitkän etäopetusjakson ammatillisessa koulutuksessa. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden opintojen sujumista ja opiskelijoiden hyvinvointia tapaustutkimuksella maaliskuussa 2021 yli ... -
Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna
Ikkala, Jenni; Kykyri, Ville-Veikko (2013)Ikkala Jenni & Kykyri Ville-Veikko. 2013. Toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opis-kelevien fyysinen aktiivisuus objektiivisesti ja subjektiivisesti mitattuna. Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.