”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden
nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä.
Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sekä saadun tuen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja siinä on piirteitä fenomenologis–hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kevään ja kesän aikana vuonna 2023.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi erityiskoulussa peruskouluaikana opiskellutta nuorta aikuista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan erityistä tukea tarvinneet nuoret kokivat monenlaisia
haasteita toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisessä. Haasteet liittyivät pääasiassa sosiaalisiin tekijöihin sekä uraohjauksen puutteisiin ja alavalinnan vaikeuksiin. Kuitenkin myös opintoihin, työhön tai yksilön sairauksiin ja
vammoihin liittyvät tekijät heikensivät kiinnittymistä. Yhteistä kiinnittymisen
haasteille oli, että ne kaikki liittyivät yhteisöllisiin tekijöihin, kuten yhteiskunnan
luomiin kiinnittymisen edellytyksiin ja rajoitteisiin. Kiinnittymisen tuessa nuoret
kokivat tärkeäksi sekä sosiaalisen tuen että oppimiseen liittyvän tuen. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen
asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29542]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Peruskoulusta toisen asteen opintoihin : nuorten kiinnittyminen koulutuspaikkaan
Niemelä, Jaana (2020)Riittävä koulutus on välttämätöntä työmarkkinoille sijoittumiseksi tänä päivänä. Ammatteja, joihin voi hakeutua ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa, ei juuri ole. Lisäksi koulutus antaa valmiuksia pitää yllä omaa osaamista ... -
Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus ammatillisessa koulutuksessa
Seppälä, Milla (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjausta nuorten kanssa toimivien asiantuntijoiden näkökulmasta. Uraohjaus on ammatillisen koulutuksen ... -
Kouluun ja opintoihin kiinnittymisen tukeminen oppivelvollisuusikäisten koulutuksissa
Myllykoski-Laine, Siru; Jokio, Kati; Kalalahti, Mira; Kiilakoski, Tomi (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2024)The Finnish Education Evaluation Centre (FINEEC) is conducting an evaluation of new and enhanced forms of guidance counselling in basic education, upper secondary education, and preparatory education in 2022–2024. The ... -
Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ... -
Nuorten työpajatoiminnan vaikutus opintoihin ja työllisyyteen
Kirjavainen, Tanja (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2021)Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on auttaa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria kouluttautumaan ja integroitumaan työmarkkinoille. Toiminnan vaikutuksista on kuitenkin vain vähän tutkimustietoa. Artikkelissa tarkastellaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.