dc.contributor.advisor | Turunen, Natalia | |
dc.contributor.author | Alatalo, Satu | |
dc.date.accessioned | 2015-06-23T05:11:37Z | |
dc.date.available | 2015-06-23T05:11:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46387 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassani tarkastelen puheviestinnällisten taitojen opettamiseen ja kehittämiseen keskittyviä tehtäviä oppikirjassa ”Pora! 1”. Oppikirjassa painotetaan kommunikointia ja viestinnällisyyttä erilaisissa tilanteissa. Lisäksi oppikirja perehdyttää opiskelijan suomalaisten ja venäläisten väliseen kommunikointiin ja antaa valmiuksia selvitä tärkeissä tilanteissa venäjäksi. Kommunikaatio ja viestinnällisyys ovat keskeisessä asemassa vieraan kielen opetuksessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tehtäviä oppikirjassa on puheviestinnällisten taitojen opettamista ja kehittämistä varten. Tutkin, toteutuuko kirjan viestinnällinen painotus kirjassa ja sen tehtävissä.
Tutkielma on sisällönanalyysi ja käytän analyysissä laadullista lähestymistapaa. Analyysin kohteena on ensisijaisesti aikuisopiskelijoille suunnattu venäjän kielen alkeisoppikirja ”Pora! 1”, joka on tällä hetkellä tuoreimpia venäjän kielen opetukseen tehtyjä materiaaleja (2012). Analysoin tutkielmassani oppikirjan puheviestinnän opetukseen keskittyviä tehtäviä ja jaottelen niitä teoriaosassa esittelemäni luokittelun avulla. Nostan analyysin tueksi esimerkkejä oppikirjan tehtävistä.
Analyysin tulokset osoittavat, että oppikirjassa on runsaasti erityyppisiä puheviestinnällisiä tehtäviä. Ne jakautuvat valmistaviin ja tuottamistehtäviin. Valtaosa kirjan puheviestinnällisistä tehtävistä kuuluu valmistaviin tehtäviin, jotka keskittyvät luomaan opiskelijalle vahvan pohjan puheviestinnän näkökulmasta. Osa tehtävätyypeistä linkittyy tiettyyn funktioon oppikirjassa; tietty tehtävätyyppi toistuu samankaltaisissa tilanteissa. Keskeinen havainto analyysin kannalta on tehtävien jaottelemisen monimutkaisuus. Teoriassa selkeät tyyppipiirteet ja erot tehtävätyyppien välillä pienenevät tai katoavat täysin käytännön toteutuksissa. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | rus | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | oppikirja-analyysi | |
dc.subject.other | tehtäväanalyysi | |
dc.subject.other | puheviestintä | |
dc.subject.other | venäjän kielen opetus | |
dc.title | Upražneniâ po govoreniû v učebnike russkogo âzyka dlâ finnov ”Pora! 1” : na osnove kontentanaliza | |
dc.title.alternative | Упражнения по говорению в учебнике русского языка для финнов "Пора! 1" : На основе контентанализа | ru |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506232409 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Russian language and culture | en |
dc.contributor.oppiaine | Venäjän kieli ja kulttuuri | fi |
dc.date.updated | 2015-06-23T05:11:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |