Upražneniâ po govoreniû v učebnike russkogo âzyka dlâ finnov ”Pora! 1” : na osnove kontentanaliza
Tutkielmassani tarkastelen puheviestinnällisten taitojen opettamiseen ja kehittämiseen keskittyviä tehtäviä oppikirjassa ”Pora! 1”. Oppikirjassa painotetaan kommunikointia ja viestinnällisyyttä erilaisissa tilanteissa. Lisäksi oppikirja perehdyttää opiskelijan suomalaisten ja venäläisten väliseen kommunikointiin ja antaa valmiuksia selvitä tärkeissä tilanteissa venäjäksi. Kommunikaatio ja viestinnällisyys ovat keskeisessä asemassa vieraan kielen opetuksessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia tehtäviä oppikirjassa on puheviestinnällisten taitojen opettamista ja kehittämistä varten. Tutkin, toteutuuko kirjan viestinnällinen painotus kirjassa ja sen tehtävissä.
Tutkielma on sisällönanalyysi ja käytän analyysissä laadullista lähestymistapaa. Analyysin kohteena on ensisijaisesti aikuisopiskelijoille suunnattu venäjän kielen alkeisoppikirja ”Pora! 1”, joka on tällä hetkellä tuoreimpia venäjän kielen opetukseen tehtyjä materiaaleja (2012). Analysoin tutkielmassani oppikirjan puheviestinnän opetukseen keskittyviä tehtäviä ja jaottelen niitä teoriaosassa esittelemäni luokittelun avulla. Nostan analyysin tueksi esimerkkejä oppikirjan tehtävistä.
Analyysin tulokset osoittavat, että oppikirjassa on runsaasti erityyppisiä puheviestinnällisiä tehtäviä. Ne jakautuvat valmistaviin ja tuottamistehtäviin. Valtaosa kirjan puheviestinnällisistä tehtävistä kuuluu valmistaviin tehtäviin, jotka keskittyvät luomaan opiskelijalle vahvan pohjan puheviestinnän näkökulmasta. Osa tehtävätyypeistä linkittyy tiettyyn funktioon oppikirjassa; tietty tehtävätyyppi toistuu samankaltaisissa tilanteissa. Keskeinen havainto analyysin kannalta on tehtävien jaottelemisen monimutkaisuus. Teoriassa selkeät tyyppipiirteet ja erot tehtävätyyppien välillä pienenevät tai katoavat täysin käytännön toteutuksissa.
...


Alternative title
Упражнения по говорению в учебнике русского языка для финнов "Пора! 1" : На основе контентанализаMetadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4764]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
Sormunen, Satu (2017)Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin ... -
Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
Koikkalainen, Heidi (2015)Yksi kielenopetuksen keskeinen tavoite on opettaa oppijat puhumaan kohdekieltä. Pro gradu -työssäni tutkin, millaisia suullisen viestinnän opetukseen tarkoitettuja materiaaleja on Možno! 1 oppikirjoissa ja opettajan ... -
Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka
Kääntä, Ari (2011)Nyky-yhteiskunnassa koulutus ja kouluttautuminen eivät rajoitu vain oppilaitoksissa tapahtuvaan opiskeluun, vaan elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti yhä useammat haluavat opiskella itselleen sopivana aikana ja ... -
ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
Alatalo, Satu (2018)Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon ... -
ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
Meriläinen, Nadezda (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion B3-venäjän oppikirjasarjan “Ponjatno!” kulttuuri- ja maantuntemuksellisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli oppikirjan sisältöjen analyysin kautta saada kuvaa kulttuuri- ja ...