ПУТЕШЕСТВИЕ В РОССИЮ : анализ культурно-географических материалов о России серии учебников “Понятно!” краткого курса русского языка как иностранного для студентов финской гимназии
Tekijät
Päivämäärä
2021Tutkimuksessa tarkasteltiin lukion B3-venäjän oppikirjasarjan “Ponjatno!” kulttuuri- ja maantuntemuksellisia sisältöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli oppikirjan sisältöjen analyysin kautta saada kuvaa kulttuuri- ja maantuntemustietojen pedagogisista menetelmistä. Tavoitteena oli saada selville, miten parhaiten oppikirjan tekijät päättävät kuvailla opiskeltavan kielen maata - Venäjää siten, että oppimateriaaleista tulisi kiinnostava, selkeä ja oppivainen ja miten he saavat opiskelijoita syventämään kiinnostusta vieraaseen kieleen ja sen maahan.
Teoreettisessa viitekehyksessä tuodaan esille kulttuurienvälisen kasvatuksen merkitys vieraiden kielten opetuksessa ja sen soveltaminen opetusmateriaaleissa. Maantuntemuksen teoriaosa sisältää venäjän kulttuurimaantieteellisen teorian, jolla pyritään analysoimaan ”Ponjatno!”-oppikirjassa esitellyt Venäjän alueet. Tutkimus on toteutettu laadullisena oppikirja-analyysinä ja menetelmänä sisällönanalyysin lisäksi on käytetty teemallista sisällönanalyysia.
Oppikirjan tekijät kutsuvat opiskelijoita matkustamaan läpi Venäjän, Kaliningradista Siperian kautta Kamchatkaan saakka. Matkan aikana tulee paljon nähtävää ja koettavaa: luonto, kansat, kielet, perinteet, historia - moninainen Venäjä. Kun menet eteenpäin ja näet lisää kiinnostavaa, johon haluat joskus palata taas nähdäksesi omilla silmillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppikirjan kirjoittajat käyttävät modernistista lähestymistapaa, jolla maata ja sen kulttuuria kuvataan tosiseikkojen avulla. Kirjoittajat välttävät oppikirjoissa tavallisia päähenkilöitä, jotka kertovat maasta, ja heidän subjektiivisesta mielipiteestään. Opiskeltavien kulttuurimateriaalien sisältöä hallitsevat nuorempaa sukupolvea lähellä olevat aiheet: matkailu, urheilu, aktiivinen elämäntapa ja sosiaaliset tapahtumat.
...
Muu nimeke
Putešestvije v Rossiju: analiz kulturno-geografitšeskih materialov o Rossii serii utšebnikov “Ponjatno!” kratkogo kursa russkogo jazyka kak inostrannogo dlja studentov finskoj gimnasii (Kulttuurimatka Venäjälle: lukion B3-venäjän “Ponjatno!” -oppikirjasarjan maantuntemus- ja kulttuuriosion analyysi)Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ
Alatalo, Satu (2018)Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon ... -
Rečevoj ètiket v izučenii russkogo âzyka kak inostrannogo : primery iz učebnika i obŝeniâ v učebnoj gruppe
Kärkkäinen, Saija (2016)Tutkin pro gradu -työssäni venäläisen puhe-etiketin representaatiota venäjä vieraana kielenä -opiskelussa. Tarkoituksena on kuvata puhe-etiketin ilmentymistä sekä Kafe Piter 2 -oppikirjassa että suomenkielisten opiskelijoiden ... -
The presentation of minoritized group's cultures in EFL textbooks
Männistö, Marjo (2020)Kielet ja kulttuurit nivoutuvat läheisesti yhteen, joten myös kulttuuriin liittyvät sisällöt ovat osa kielten opetusta, ja sitä kautta ne ovat osa myös opetuksessa käytettäviä oppikirjoja ja muita materiaaleja. Tässä ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.