Učebnye materialy "Možno 1" v obučenii ustnoj reči kratkogo kursa russkogo âzyka v finskoj gimnazii
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Yksi kielenopetuksen keskeinen tavoite on opettaa oppijat puhumaan kohdekieltä. Pro gradu -työssäni tutkin, millaisia suullisen viestinnän opetukseen tarkoitettuja materiaaleja on Možno! 1 oppikirjoissa ja opettajan materiaalissa ja miten kyseistä oppimateriaalia käyttävät opettajat hyödyntävät näitä materiaaleja sekä muita suullisen viestinnän opetusmateriaaleja opetuksessaan lukion lyhyen venäjän kursseilla. Vallitsevassa länsimaisessa kieltenopetuksen metodiikassa kieli nähdään kommunikaation välineenä, ja siten myös puhumisella on oma tärkeä roolinsa opetuksessa. Formaalisen ja funktionaalisen kielenopetuksen traditiot kuitenkin kulkevat opetuksessa monesti rinta rinnan. Nykyisissä lukion opetussuunnitelman perusteissa (LOPS 2003) kielenopetuksen tavoitteet kielen eri osa-alueiden suhteen on määritetty Eurooppalaiseen viitekehykseen perustuvan taitotasotaulukon kriteereillä. Tavoitteet on määritetty kuullun- ja luetunymmärtämiselle sekä suulliselle ja kirjalliselle tuottamiselle. Opetussuunnitelman perusteiden kurssikuvausten mukaan ensimmäisillä viidellä lukiossa alkavan kielen kurssilla painotetaan puheviestintää. Tällä hetkellä ylioppilaskirjoituksissa ei testata suullista viestintää, mutta suullinen osa on suunnitelmissa liittää kokeisiin viimeistään vuonna 2019. Oppikirjasta löytyi erilaisia suullisen kielitaidon opettamiseen tarkoitettuja materiaaleja, ja ylivoimaisesti suurin ryhmä olivat suulliset harjoitukset. Lisäksi löytyi ääntämisohjeita, itsearviointimateriaalia ja suullisia koetehtäviä. Kommunikatiivisia harjoituksia oppimateriaalista löytyi vähemmän kuin valmistavia, ns. mekaanista harjoituksia. Tutkimuksessa haastatellut lyhyen venäjän opettajat käyttävät opetuksessaan sekä oppikirjan materiaaleja että muita materiaaleja, mutta opettajien välillä löytyi keskinäisiä eroja siinä, kuinka voimakas oppikirjan rooli on suullisen kielitaidon opettamisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kul'tura i sociokul'turnaâ kompetenciâ v obučenii russkomu âzyku v finskoj gimnazii
Ranta-Ylitalo, Outi (2012) -
Les exercices et la méthodologie de la production orale dans la série de manuels Voilà!
Tyrväinen, Jenna (2011)Monet kokevat, että koulussa ei opi puhumaan vieraita kieliä, kuitenkin juuri suullista kielitaitoa kaivattai-siin niin vapaa-ajalla kuin työssä kansainvälisissä viestintätilanteissa. Suullisen kielitaidon merkitykseen on ... -
Kul'tura v obučenii russkomu âzyku : case-study vo vtorom klasse gimnazii
Lintilä, Maria; Peltokangas, Elina (2006) -
Rečevoj ètiket v izučenii russkogo âzyka kak inostrannogo : primery iz učebnika i obŝeniâ v učebnoj gruppe
Kärkkäinen, Saija (2016)Tutkin pro gradu -työssäni venäläisen puhe-etiketin representaatiota venäjä vieraana kielenä -opiskelussa. Tarkoituksena on kuvata puhe-etiketin ilmentymistä sekä Kafe Piter 2 -oppikirjassa että suomenkielisten opiskelijoiden ... -
Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii
Sormunen, Satu (2017)Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.