University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ

Thumbnail
View/Open
957.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Alatalo, Satu
Date
2018
Discipline
Venäjän kieli ja kulttuuriRussian Language and Culture
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta; tutkimuksessani selvitän nais- ja miespuolisten hahmojen esiintyvyyttä kirjojen kuvituksissa sekä sukupuolten tasa-arvoa kielen tasolla tutkimalla sukupuolittavien sanojen määrää oppikirjojen teksteissä. Lisäksi tarkastelen edellä kuvaamani analyysin pohjalta kirjoissa esiintyviä käsityksiä sukupuolesta. Tutkimuksessani pyrin vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1) Kuinka sukupuoli näkyy oppikirjoissa? 2) Millaisia käsityksiä, stereotypioita tai sukupuolirooleja kirjoissa mahdollisesti esiintyy? 3) Onko venäjän ja ruotsin kielen oppikirjojen välillä eroja siinä, kuinka sukupuoli on esillä oppimateriaalissa? Tutkielmani aihe on ajankohtainen ja merkityksellinen, sillä sukupuolten tasa-arvo nousi vuonna 2014 uuden opetussuunnitelman sekä erityisesti tasa-arvolain täydennyksen myötä yhä tiiviimmäksi osaksi perusopetuksen tavoitteita ja velvoitteita. Koska oppikirjallisuus muodostaa yhä keskeisen osan opetuksessa käytettävistä materiaaleista, on tärkeää perehtyä siihen, miten sukupuolet näkyvät oppikirjoissa ja millaisiksi ne kuvataan. Pro gradu -työni on laadullinen tutkimus, jossa analyysi on tehty sisällönanalyysin ja sisällön erittelyn keinoin. Tutkimusaineistoni koostuu kymmenestä oppikirjasta, jotka edustavat yhteensä kuutta eri oppikirjasarjaa. Venäjän kielen oppikirjasarjoista tutkimuksessani ovat mukana Davaj, Davaj!, Ponjatno! sekä Atel’je. Ruotsin kielen oppikirjasarjoista mukana ovat Megafon, Hallonbåt ja På gång. Työ koostuu johdannon lisäksi viidestä luvusta. Toisessa luvussa määrittelen sukupuoleen liittyvää käsitteistöä. Kolmannessa luvussa tarkastelen opetussuunnitelman sisältöjä sukupuolen näkökulmasta sekä perehdyn sukupuolitietoisen opetuksen ja oppimateriaalin käsitteisiin. Neljännessä luvussa esittelen lyhyesti käyttämäni tutkimusmetodin sekä -materiaalin. Viides luku käsittää tutkimusaineistoni analyysin ja tutkimuksen tulokset. Kuudennessa luvussa, päätännössä, tiivistän lyhyesti tutkimukseni keskeisen sisällön. ...
Keywords
oppikirja-analyysi sukupuolten tasa-arvo tasa-arvo sukupuoli oppimateriaali oppikirjat ruotsin kieli venäjän kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806283375

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Armas, Tero ja Moilanen : sukupuoli kolmannen luokan oppikirjoissa 

    Villanen, Paula (2011)
    Tämän tutkimuksen kiinnostuksen kohteena on sukupuolten määrällinen esiintyminen oppikirjoissa. Erityisesti kiinnostuneita ollaan kirjojen päähenkilöiden sekä opettajahahmojen sukupuolijakaumasta. Tutkimuksessa analyysin ...
  • Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an! 

    Laitila, Reetta (2020)
    Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ...
  • Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe 

    Ahonen, Inka-Milla (2017)
    Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ...
  • Hörverständnisübungen in den digitalen Lehrwerken Magazin.de 7 und Magazin.de 8 

    Hyvönen, Silja (2022)
    Kuullun ymmärtäminen on tärkeä osa vieraan kielen oppimista sekä arkipäiväistä kommunikaatiota. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kuullun ymmärtämisen tehtäviä kahdessa digitaalisessa ...
  • E-oppikirjojen käyttö ja merkitys lukion biologian opetuksessa : esimerkkinä verenkiertoelimistön opettaminen 

    Minkkinen, Lasse (2020)
    E-oppikirjoilla on suuri potentiaali tuoda pedagogista lisäarvoa biologian opetukseen. E-oppikirjojen tapauksessa pedagoginen lisäarvo tarkoittaisi esimerkiksi kirjaan sisältyviä videoita, mikä mahdollistaa uudenlaisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre